Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvorookie
Ska försöka spela in mitt ljud och jämföra för nu kommer det oftare och oftare senaste dagarna.

Men min gissning efter har lyssnat på ditt klipp och andras klipp på youtube så skulle jag gissa att ditt mer är frihjulet än mitt? Men ska försöka spela in mitt ljud som sagt så får vi jämföra. :)
av VolvoJull3
Min V70 D4 Awd låter också vid uppstart, men jag tror det är AC-kompressorn som låter. Det morrar till.

Mina föräldrars XC60 D4 Awd från 2017 morrar också till har jag hört.
Användarvisningsbild
av apersson850
Frihjulet till min generator låste sig när det gick sönder. Där behövdes inga instrument eller instruktioner för att begripa att det var trasigt.
av Volvorookie
VolvoJull3 skrev: fre 09 sep 2022, 18:53 Min V70 D4 Awd låter också vid uppstart, men jag tror det är AC-kompressorn som låter. Det morrar till.

Intressant, tack för info, ska kolla om jag kan lokalisera ljudet till den när jag ska försöka spela in ljudet i helgen. :)
av VolvoJull3
Volvorookie skrev: lör 10 sep 2022, 00:19
VolvoJull3 skrev: fre 09 sep 2022, 18:53 Min V70 D4 Awd låter också vid uppstart, men jag tror det är AC-kompressorn som låter. Det morrar till.

Intressant, tack för info, ska kolla om jag kan lokalisera ljudet till den när jag ska försöka spela in ljudet i helgen. :)
Jag har för mig att ljudet försvann när jag snabbt trycker av ac:n med knappen.
Volvorookie skrev: fre 09 sep 2022, 15:32 Ska försöka spela in mitt ljud och jämföra för nu kommer det oftare och oftare senaste dagarna.

Men min gissning efter har lyssnat på ditt klipp och andras klipp på youtube så skulle jag gissa att ditt mer är frihjulet än mitt? Men ska försöka spela in mitt ljud som sagt så får vi jämföra. :)
Vid lyssning så kommer ljudet ungefär från området inringat i bild.
Bilagor
tempImagefIGgzy.gif
tempImagefIGgzy.gif (1.51 MiB) Visad 602 gånger
av Volvorookie
Volvo säger att det antingen är frihjulskoppling eller motorfästet - att det "bara" kan vara dom två - dock innan dom sett/hört bilen. Vi får se när dom tar sig en titt. :) Hade gärna försökt hitta det själv innan men det är ju inte helt enkelt..

Tror att det är läge att byta generator[…]

Precis. Där gäller en gång om &ari[…]

Råd vid punktering

@StefanN , Som Vianor då, fast jag ser inte[…]

B21A drar över 4 liter milen

Du måste mäta ventilspelet, annars &quo[…]