Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hallonon
Hej!
Jag skapar en ny tråd för har inte hittat riktigt lika problem som vi har.

XC70 2013, automatlåda och har gått 11000 mil. Bilen känns som vanligt när man kör och växlar.
Problemet kommer när man ska köra iväg efter att man bromsat in och stannat hjulen helt. Då gör den som ett "hugg" framåt när man gasar iväg, hur försiktigt man än gasar. Som att man bara släpper upp kopplingen helt och den tappar också drivningen och rullar bakåt om man står lite i lut.

Det är som att den "glömmer" att lägga i en växel när man ska åka iväg. För så länge du inte stannat helt går det att gasa iväg som vanligt utan hugg.
Det har hjälpt att lägga i neutral och sen lägga i drive igen och köra iväg, då beter den sig som vanligt ett tag om den börjat "hugga". Startar man om bilen hjälper det ibland också.
Vi tycker att felet kommer när bilen är varm och vi har kört längre sträckor.

Kamremsbyte och storservice är gjort för ett halvår sen ungefär, bilen har inte använts jättemycket sen dess, ett par timmeslånga resor - men vi upplevde inte att vi hade det här problemet innan dess och de sa att programvaran var uppdaterad när vi hämtade bilen från service. Men när jag pratade med någon på verkstaden om det här problemet så menade han på att det inte kunde vara programvaran, för den uppdaterar man inte in på en gammal bil.
Bilen är inlämnad på spolning och byte av olja, men verkstaden misstänkte ventilpaketet.

Är det någon annan som kan ha någon idé eller känner igen det?
Nu har han ju planerat det. Men det är rätt att det kan vara läckage i ventilpaketet.
Jag har några gånger råkat ut för ryckiga starter. Men det avhjälptes med gårdsplansadaption, alltså att på tomgång skifta genom sekvensen N - D - N - R tio-tjugo gånger. Några sekunder i varje läge.
Blir den inte bättre efter tjugo gånger kan du sluta. Då hjälper det aldrig.
av Hallonon
apersson850 skrev:Nu har han ju planerat det. Men det är rätt att det kan vara läckage i ventilpaketet.
Jag har några gånger råkat ut för ryckiga starter. Men det avhjälptes med gårdsplansadaption, alltså att på tomgång skifta genom sekvensen N - D - N - R tio-tjugo gånger. Några sekunder i varje läge.
Blir den inte bättre efter tjugo gånger kan du sluta. Då hjälper det aldrig.
Om vi inte märker någon förbättring ska vi prova en sån.
Läckage i ventilpaketet låter som en dyr historia..

Spolningen är ju inte gratis heller, men bara en felsökning på Volvo kostar nästan lika mycket - så då känns det i alla fall inte som en dålig grej att vi gör en spolning först.
av Hallonon
StefanN skrev:Tror inte en spolning kommer hjälpa till, i varje fall inte enbart. Jag tror verkstan är rätt ute med ventilpaketet.
Ger det någon felkod tro om det är fel på ventilpaketet?

Är det någon som vet mellan tummen och pekfingret vad det kan kosta?
av Hallonon
StefanN skrev:Tror inte det ger felkod. Har du försäkring garanti?
Det är ju surt att byta olja för att sen inse att man måste riva lådan, en svår avvägning vad man gör där.
Och eftersom du redan uppdaterat programvaran som ska hjälpa mot hårda växlingar kan man ju utesluta det med.
Ok! Nej tyvärr inte, vi har ägt den i 2 år och köpte den begagnad.
Vi hade ett reklamationsärende ganska snabbt inpå att vi köpte den och då föll det på bilhandlaren, men han var inte så medgörlig då så jag tror inte vi har något att hämta där.
av Hallonon
Uppdatering!
Oljan var ordentligt smutsig och det saknades även olja, så nivån var låg. Verkstaden lät mer optimistisk nu att det kunde hjälpa med spolningen. De hade varit ute och kört 40 minuter med bilen och inte märkt något konstigt.
EX60

Och jag säger: Detta är en elbil fr&ari[…]

Har du ingen reset knapp på blinkersspaken? […]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Japp den har varit loss och inga tecken på k[…]

Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och välf[…]