Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är tekniskt intresserad av klimat-miljölösningar på nya XC60 T6 Charge 2023 och vet att det finns mycket kunskap och erfarenhet här på forumet. Så jag ställer upp lite frågor så får vi se om det blir några svar😊

Värme på vintern: Har förstått att det tills vidare är en bränsledriven värmare som gäller istället för ett elektriskt värmepaket. Är den värmaren ”smart” och går med variabel effekt som krävs för tillfället eller är den av typen on/off?
Mer, värmer den även kylvatten för motorblocket eller ”shuntas” den vätskevolymen bort vid ”pure” eldrift?

Kyla sommar: Hur drivs AC i denna bil, elektrisk driven kompressor eller?

Har läst att vid laddning hybridbatteriet så laddas även startbatteriet?

Är start/stop funktionen med externt batteri lika tidigare generationer Volvo bilar vid ”bensindrift” ?
Har nog hittat svaret på AC kompressor för Volvo Recharge: https://www.sanden-europe.com/electric- ... d-vehicle/
Det är korrekt att det är en elektrisk AC kompressor som kyler och denna kan även matas externt om man har laddkabel isatt. Jag har också hört från en servicetekniker att startbatteriet underhållsladdas från 400V-systemet.

Start/stop på en hybriddrivlina är lite annorlunda då det alltid finns lite kvar i batteriet även när du inte har någon elektrisk räckvidd kvar. När man står still stängs motorn av och du kan köra vidare på elmotorn upp till en viss hastighet innan bensinmotorn startar. När bensinmotorn startar gör den det med en integrerad 400V startmotor, vilket jag antar gör övergången mjukare än med traditionell start/stop.

Gällande bränslevärmare vet jag inte om den är variabel eller inte, men det drar en del bensin att ha den igång på pure-läge på vintern. Man kan iaf på de äldre hybriderna klicka bort att man vill ha tillskottsvärme och då används ingen bensin när man kör på el, vilket kan vara bra när man kör kortare sträckor och inte behöver värma upp bilen.
DanA skrev:Det är korrekt att det är en elektrisk AC kompressor som kyler och denna kan även matas externt om man har laddkabel isatt. Jag har också hört från en servicetekniker att startbatteriet underhållsladdas från 400V-systemet.
Så det finns alltså ett gammalt hederligt 12V blybatteri i bilarna också?
V9097 skrev: tis 06 sep 2022, 16:20
DanA skrev:Det är korrekt att det är en elektrisk AC kompressor som kyler och denna kan även matas externt om man har laddkabel isatt. Jag har också hört från en servicetekniker att startbatteriet underhållsladdas från 400V-systemet.
Så det finns alltså ett gammalt hederligt 12V blybatteri i bilarna också?
Ja, det driver alla delar som normalt går på 12V. Antar att det var billigare eller enklare än att transformera från 400V till 12V.
Farthållare 945

Den drivs av vakuum. Dock inte från motorn, […]

Problemet är på en v70 d3 2012. P broms[…]

V70 2.4d startar ej [LÖST]

har precis samma problem , bilen går bra ,s[…]

Tja, först och främst grått, silv[…]