- mån 05 sep 2022, 08:53
#1511130
Hej!
Håller på att koppla in en ledramp. Blir inte klok på anslutningen. Det satt två bosch big knick på den som är rätt trötta. Tyvärr, för bilen passar bättre med den typen av xtraljus. Men nu har jag den här rampen liggandes sås den får det bli.
Först letade jag relät till de gamla ljusen men upptäckte då att bilen har originalsatsen med brytare och relä. Har inte haft den så länge.
Men hur ska jag tänka nu då jag ska koppla in ledrampen? Var kopplar jag styrströmmen till ledrampen?
Så här ser det ut (lång tråd men jag får inte ihop det):
Originalknappen, bakom instrumenteringen sitter ett relä och kontaktdon vidare till kabelhärvan.
Gamla extraljusen får +matning från en grön/orange kabel, via en originalkontakt och vidare till en grå/röd som någon tidigare skarvat på en grå som sen kopplar till + på extraljusen.
Jord till extraljusen tas från en plint som sitter precis framför batteriet. Den svarta kabeln med en röd skarv, längst till höger, går direkt till extraljusen.
Extraljusen får alltså + från en grå kabel, direkt kopplat från den grön/orange kabeln som verkar tillhöra volvo originalsats. Och - från jordplinten framför batteriet.
Om jag inte tänker helt fel så är det bara att koppla rampens + till den grön/orangea kabeln. Och jord till plinten framför batteriet? Styrningen är isåfall redan kopplad till originalrelät?
Så här ser kablarna till rampen ut.
+ röd
- svart
Styrning är gul
Grön och vit är ström till rampens positionsljus, ifall man vill koppla dem till bilens positionsljus.
Sen hittar jag ingen säkringshållare till de gamla extraljusen. Ledrampen har en 30A säkring på röd kabel.
Tacksam för hjälp. Skickat från min SM-A526B via Tapatalk
Håller på att koppla in en ledramp. Blir inte klok på anslutningen. Det satt två bosch big knick på den som är rätt trötta. Tyvärr, för bilen passar bättre med den typen av xtraljus. Men nu har jag den här rampen liggandes sås den får det bli.
Först letade jag relät till de gamla ljusen men upptäckte då att bilen har originalsatsen med brytare och relä. Har inte haft den så länge.
Men hur ska jag tänka nu då jag ska koppla in ledrampen? Var kopplar jag styrströmmen till ledrampen?
Så här ser det ut (lång tråd men jag får inte ihop det):
Originalknappen, bakom instrumenteringen sitter ett relä och kontaktdon vidare till kabelhärvan.
Gamla extraljusen får +matning från en grön/orange kabel, via en originalkontakt och vidare till en grå/röd som någon tidigare skarvat på en grå som sen kopplar till + på extraljusen.
Jord till extraljusen tas från en plint som sitter precis framför batteriet. Den svarta kabeln med en röd skarv, längst till höger, går direkt till extraljusen.
Extraljusen får alltså + från en grå kabel, direkt kopplat från den grön/orange kabeln som verkar tillhöra volvo originalsats. Och - från jordplinten framför batteriet.
Om jag inte tänker helt fel så är det bara att koppla rampens + till den grön/orangea kabeln. Och jord till plinten framför batteriet? Styrningen är isåfall redan kopplad till originalrelät?
Så här ser kablarna till rampen ut.
+ röd
- svart
Styrning är gul
Grön och vit är ström till rampens positionsljus, ifall man vill koppla dem till bilens positionsljus.
Sen hittar jag ingen säkringshållare till de gamla extraljusen. Ledrampen har en 30A säkring på röd kabel.
Tacksam för hjälp. Skickat från min SM-A526B via Tapatalk
Senast redigerad av 1 wassberg73, redigerad totalt 0 gånger.