Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Fakta:
- V70 2016 D3
- 6-växlad automat
- 14´600 mil
- Växellådan spolad december 2021
- Ny programvara för mjukare växlingar ilagd december 2022

Jag försöker hålla efter min V70 så mycket jag kan o speciellt motor o växellåda då VEA´n inte är stabilast o växellådorna har serviceintervaller på blåljus o taxi.
Därför gjorde jag en spolning o update av programvara runt december 2021. Spolningen gjorde ingen större upplevd skillnad men nya programvaran gjorde att bilen växlade betydligt mjukare.

Allt jag nu beskriver gäller vid lätt belastning/låg fart och har kommit den senaste månaden:
De senaste veckorna upplever jag att växellådan växlar lite hårdare (utan att slå i växlarna) på 1-3 både i upp och nedväxling när jag kör i köer/långsamt/"frirullar". Känns som den frirullar en bit och sedan lägger i växel "hårdare än tidigare i år" och efter en stund lägger ur, och "frirullar".
Allt detta är vid låga hastigheter, 40km/h o neråt, som vid kökörning, gasuppsläpp där farten får minska själv osv, om ni är med på hur jag menar. Inga felkoder o inga varningslampor.
Vid hårdare belastning/högre fart fungerar den som den ska.

Vad kan vara tokigt?
Är nått tokigt?
För lite växellådsolja vid bytet?
Går det att nollställa växellådan så den får börja "lära om sig"?

Mvh
Senast redigerad av 2 monza, redigerad totalt 0 gång.
Nu har du inte samma växellåda som jag, för min är äldre. Det enda de har gemensamt är att de är sexstegade. Men min TF-80SC laborerar flitigt med lockup i låga hastigheter, för att färden ska gå så mjukt som möjligt. Vid låg belastning släpper den lockup, åtminstone till en del. Gasar jag lite drar den åt igen, i bränsleekonomins namn.
Om det där laborerandet förekommer i din låda också (det verkar så, från ditt inlägg) och den av någon anledning drar åt lockup tvärare, då blir det förstås en knyckigare framfart.
Jag upplever att det blivit tydligare på senare tid men samtidigt så kan det mycket väl vara precis så som du beskriver det, och att det är i sin ordning, bara jag som letar avvikelser :)
Hej
Nu växlar bilen som den ska igen. Jag vet inte vad det var, men de ryckiga nedväxlingarna i låg fart är borta. Jag har inte gjort någon insats på bilen. Jo ett motoroljebyte.
EX60

Och jag säger: Detta är en elbil fr&ari[…]

Har du ingen reset knapp på blinkersspaken? […]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Japp den har varit loss och inga tecken på k[…]

Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och välf[…]