NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Det är en V50.
Glömde nyckeln i byxfickan som åkte in i tvättmaskinen. Efter 45 minuter kommer nyckeln ut i nytt skick :-)
Öppnade den på en gång och torkade den ordentligt med hårtork.
Bytte batteriet och satt ihop den då gick larmet!
Försökte få tyst larmet med andra nyckeln vilket gick inte bra. Tar ut batteriet och försöker igen med andra nyckeln då var det tyst.
Nu sover grannarna och jag vill inte testa en gång till.
Är nyckeln avkodad efter tvätten? Den verkar iofs skicka signaler till bilen.
Hur gör jag nu för att få liv i nyckeln?
Prova låt den ligga öppen och torka något dygn, kan ta tid att få ur all fukt..
När det kommer in vatten i nyckeln så räcker det inte alltid att låta den torka. Det finns ämnen i vattnet som kan kortsluta/orsaka överslag på kretskortet som sitter i nyckeln. Jag har gjort samma tabbe 2 gånger och ena gången fick jag öppna upp hela nyckeln och rengöra kretskortet med elektronikrengöring vilket gjorde susen. I mitt fall var det så att bilen låste upp sig och alla rutorna åkte ner.
Som nämns ovan, plocka isär och sprita. Typ tops du dunkar i alkohol. Elektronikrengöring om du har, annars Isopropanol som är samma sak utan 250% påslag.
Skippa t-röd, de innehåller oljor/silikoner. Skippa också Aceton från frugans nagelkit, innehåller oljor och silikoner. Ren aceton går fint.

Vatten innehåller massa mineraler och salter man inte vill ha på elektronik, har du batterivatten i nån flaska nånstans kan du bada den i det också o tvätta lite med gammal tandborste, låt sen torka. Eller kör i ugnen på 50c ett tag om det är svårt att komma åt.
Jag ställde den på torr ett dygn och montera ihop den. Den fungerade ett tag. Efter en halvtimme gav den många olika signaler. Jag tror att när jag tryckte på knapparna frigjordes vätska.
Öppnade upp den igen. Den har stått på bokhyllan tills idag. Det blir sex dygn. Satt ihop den idag och prova. Den funkar prima. Har inte rengjort med varken alkohol eller andra medel eftersom jag läste inte eran inlägg förrän idag.
Vet ej om det håller isig. Annars rengör jag med isopropanol eller finspritt 99%.
Om det har krupit in tvättmedel i den så är förmodligen inte isopropanol eller sprit särskilt effektivt att tvätta med, jag skulle nog börjat börjat destillerat vatten :-)
Men varför inte ta t-röd eller annan sprit i ett andra steg så borde allt oönskat försvinna..
Tänk på att all (sönderplockad) elektronik är känslig för statisk elektricitet.
vjohnj skrev: mån 05 sep 2022, 09:41 Chansen att du ska paja fjärren på grund av statisk elektricitet är väldigt låg. Men du behöver inte rulla dig på heltäckande matta innan :-D
Och skippa ha på sig dendär fina hemmastickade tröjan du fick i julas :-D
OBD P0121

Vad ska man börja kolla på om man f&ari[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Bakluckan ihopmonterad med trallskruvar och nya cl[…]

..Toppade upp bromsvätskekärlet (strax[…]

Tack för svar. Har lokaliserat felet. St&arin[…]