Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Panterra
En Volvo XC70 D4 5 cylinder årsmodell -15, 181hk
Som rubriken lyder, kan jag byta olja själv på den bilen?
Det finns ingen oljesticka, och har hört att på vissa modeller finns det ingen oljeplugg så att man kan byta själv, utan måste in på verkstad.
Vill gärna veta innan jag behöver riva ner hela stora plastkåpan under.
Tack för svar!
av UnleashFusion
Panterra skrev: sön 04 sep 2022, 10:39 En Volvo XC70 D4 5 cylinder årsmodell -15, 181hk
Som rubriken lyder, kan jag byta olja själv på den bilen?
Det finns ingen oljesticka, och har hört att på vissa modeller finns det ingen oljeplugg så att man kan byta själv, utan måste in på verkstad.
Vill gärna veta innan jag behöver riva ner hela stora plastkåpan under.
Tack för svar!
det är samma procedur som vanlig service, din bil ska dock fyllas mellan 5.2-5.6l
av dannesk
Självklart kan du byta själv, det är bara att tömma ur oljan, byta filtret och fylla på rätt mängd olja. Nivån ser du i intrumentklustret och det finns en liten sticka längs ner på motorn och det går att montera dit en riktig om man vill.
Att någon bil inte har en oljeplugg har svårt att tänka mig.
Användarvisningsbild
av Micce1980
@Panterra, Har en likadan motor och det är som på vilken bilmotor som helst, fast utan oljestickan då ja. Mätte hur mycket som kom ut och hällde sedan i lika mycket. Kollade sedan oljevolymen innan jag startade motorn då och då i någon vecka och den visade sig vara nöjd.

Hade dock ingen riktigt bra avdragare till oljefiltret så lurar på denna till nästa gång
https://www.ebay.com/itm/194365374612

Original filteravdragare (art nr 9997499) har 3/8 anslutning till spärrskaft ledast denna har 1/2 vilket man i alla fall har hemma

.
s-l1600.jpg
s-l1600.jpg (155.73 KiB) Visad 1773 gånger
Användarvisningsbild
av Micce1980
@William85, Sant, fast TS har oljefiltret på undersidag av bilen. Har gärna sett att samtliga hade det där på ovansidan samt ha en oljestickan med. Då kunde man även i vårt garage gjort ett mellanbyte genom att suga upp oljan samt byta filtret utan att ner och "slabba" under bilen. Inte hela världen men det vore trevligare :)
Användarvisningsbild
av fjohan82
Micce1980 skrev: sön 04 sep 2022, 22:16 @William85, Sant, fast TS har oljefiltret på undersidag av bilen. Har gärna sett att samtliga hade det där på ovansidan samt ha en oljestickan med. Då kunde man även i vårt garage gjort ett mellanbyte genom att suga upp oljan samt byta filtret utan att ner och "slabba" under bilen. Inte hela världen men det vore trevligare :)
Nja, TS har ju den 5-cyl maskinen (enligt startinlägget) och på dessa sitter filtret på ovansidan...
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??