Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvorookie
Hej!

Har en Volvo XC70 från 2015. Ca 19500mil. Den morrar till vid start - ibland. Vilket gör det svårt att visa någon ljudet. Spela in har jag också försökt men utan framgång. Att förklara ljudet är inte helt enkelt heller. Det är som att karosen liksom skakar till något mer - och jag tänker att någon här kanske vet vad jag menar eftersom hen varit med om det? Ibland när jag trycker på startknappen så är det som att den nästan går igång friktionslöst. Och ibland är det som att den tar i extra och lämnar vibrationer genom karosen någon sekund extra? Jag TROR det blir bättre när jag håller ner bromsen vid start? Men det kan vara inbildning.. SÅ - någon som vet vad det kan bero på?
av Volvorookie
Stort tack för svar! Ja kan det vara det tro? Idag lät det extra högt en gång när jag startade för att nästa gång jag starta inte låta alls.. Inte lätt att visa någon då. :) Men i och med att det lät extra högt idag är jag rädd att det blir värre och värre ändå. Men kan jag testa det på något sätt eller är det bara byta för att få veta om det är det? Det kan inte vara vattenpumpen? Om det är bendixdrevet är det för att det är slitet då eller vad är felet tro?
av Volvorookie
Tack för info! Googlade lite på frihjulet - hur tittar man upp det utan att ta bort det? :) Det låter inte konstant för mig utan enbart vid start i ca 2-3 sekunder. :) Igår vad det kallare och då blev det värre tror jag..
Användarvisningsbild
av Momentum
Tror att om man låter någon varva upp motorn till typ 1500 varv, sedan slå av motorn
Så kan man vara ute vid generatorn och lyssna....generatorn ska fortsätta att snurra en stund innan den stannar, och det ska vara tyst

Har du ingen reset knapp på blinkersspaken? […]

EX60

Synd att den måste servas lika mycket som en[…]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Japp den har varit loss och inga tecken på k[…]

Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och välf[…]