Ja TommyP86 hade troligen det rätta svaret på det du P02c00 frågade om.
P02c00 skrev: ↑lör 03 sep 2022, 14:48
…,Har ni oxå några tips som är bra att veta innan jag börjar?
1.
Plocka loss navkåpan i alufälgen, lossa mutter med hjulet kvar på backen.
2.
Plast-/kopparhammare rekommenderar Volvo att slå in drivknutens axel 20-15mm med.
Om någon bytt under åren redan, drivknut eller lager, då finns risk att de använt metallim som förr var rekommendationen vid återmontage. Men då vet jag inte hur man får loss axeln tyvärr.
3.
Om du inte har något emot att påverka framhjulsinställningen, så rekommenderar jag att ta loss navet och arbeta i ett tillräckligt bra skruvstäd.
För även om Volvo-instruktion visar att man kan låta navspindeln sitta kvar på bilen och meka på plats, lär det bli svårt att utföra på gammalt lager.
Min 99:a hade för 3år sedan sönderrostade bultskallar (de 4 som håller lager mot navet) och verktyget för de nya bultarna passade mycket dåligt på de gamla, jag fick istället driva på hylsa av lämplig storlek och nyttja den.
Svårt att få till på plats i hjulhuset.
Mycket enklare med navet löst i ett skruvstäd då.
4.
Vid återmontage, använd rikligt med molybdensulfidfett MoS2 på splinesen, stannar kvar bättre än fett vid tryck.
BMW i3 sportpaket 2019 (slitbil t/r arbetet + vinterkörning i saltslask)
S70 2,5T 193hk man 1999 blir skattefri 2028-nov
S70 2,5 170hk aut 1997 blir skattefri 2027-mars
