NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av migge6
hej!
någon mer som upplever att automatlådan i en s40 t5 växlar hårt ner i 1ans växel. tex vi körning fram mot ett stopp!?
av migge6
jaha då var man ensam om det problemet... typiskt
av vkenta
Har samma problem ska visst vara så, om man smyger med med gasen så brukar det inte bli ett lika kraftigt ryck..............
av migge6
tycker att det är kass att det ska vara så! lägger man i vinter läget så blir det ju bra.
hadde min inne hos volvo, som varit i kontakt med volvosuporten. så vi får se om dom kommer fram till något..
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
migge6 skrev:tycker att det är kass att det ska vara så! lägger man i vinter läget så blir det ju bra.
hadde min inne hos volvo, som varit i kontakt med volvosuporten. så vi får se om dom kommer fram till något..
"W"-läget gör att bilen startar i trean. Så då blir rycket till ettan inte så påtagligt :wink:

Jag tycker att ett oljebyte låter som ett bra förslag annars....
Användarvisningsbild
av jhedin
Har haft samma problem med det löste sig med en D5. Jag tror det har med karaktären att göra. Jag upplevde att T5an var svår att köra mjukt med men dieseln har min karaktär. Vill inte köra annat är diesel och automat nu.
av ad
Har tidigare haft en Volvo med automatlåda. Tyckte alltid att den växlade hårt. Köpte för ett tag sedan en Saab. Den växlar väldigt mjukt. så att man knappt märker det. Troddde de hade automatlådor från samma tillverkare?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
ad skrev:Har tidigare haft en Volvo med automatlåda. Tyckte alltid att den växlade hårt. Köpte för ett tag sedan en Saab. Den växlar väldigt mjukt. så att man knappt märker det. Troddde de hade automatlådor från samma tillverkare?
Första jag har hört säga något positivt om Saabs växellådor faktiskt! :D
av JK24T
Volvo har väl aldrig brytt sig eller kanske haft kunskapen att progga Aisinlådorna !
Kör själv en S80N som växlar mycket irriterande och märkligt.... Åf tittar bara på mig med ett leende, som om jag var mindre vetande, och säger sen att det inte är något fel. Ännu en "feature" på en Volvo.
Lustigt då att så många Taxiförare ratar den nya 6-växlade automaten och de som kör med automat är fly förbannade. Finns även de som har tvingat till sig en manuell istället.

Så om nu folk från Volvo PV kollar den här siten så borde något hända, det surrar i luften på många ställen och missnöjda kunder kan inte vara en bra affär.
Sätt transmissionsgänget på problemet och skriv ordentlig programvara som funkar utan en massa fix och trix med uppdateringar hit och dit. All denna mjukvaruppdatering irriterar många kunder.

Hej , Jag har en XC60-18 där tätningsli[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com/[…]

Skumt fel b230ft

Stången öppnar bakåt och stä[…]

Sant.. tror tyvärr inte att PDC-kuddar skulle[…]