Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
Höga elpriser har skapat oro bland många svenskar.
Mitt i krisen råkade Skellefteå Kraft visa misstänkt låga priser.
Det visade sig också vara ett systemfel bakom.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... a-elpriser

Det var för bra för att vara sant...
Användarvisningsbild
av Camel
Några artiklar bland många som beskriver företag och organisationers lidande pga höga elpriser.

Elstopp_220901.jpg
Elstopp_220901.jpg (1.92 MiB) Visad 328 gånger
Användarvisningsbild
av GustavE
Inget annat än tragiskt att påhittade priser håller på att knäcka hela vårat land. Både företag och privatpersoner.

Om dammarna, på ett bräde, hade rasat i Harsprånget, Porjus, Messaure och Ligga samtidigt som man av någon anledning behövt stänga av alla 3 reaktorer i Forsmark. Då hade vi haft en äkta kris. Då hade man förstått att vi hade haft höga priser. Men nu :sick:
Användarvisningsbild
av poseidon
Men visst är det ändå skönt att ministrarna som är tänkta att lösa elkrisen är så pålästa och insata i ämnet.

Den ena (Strandhäll) vet inte hur många reaktorer vi har i Sverige och den andra (Farmanbar) vet inte när de vi inte längre har lades ner.

Meritokrati är inget för Sverige.....
Användarvisningsbild
av lennarte
Augusti månads elräkning landade på c:a 3200 kr för c:a 556 kW viket blir c:a 5,75 kr/kW. Då lär jag få över/omkring 20000 kr i månaden till vintern om inget händer innan dess. Nu börjar jag bli riktigt orolig. Det är i så fall mer än jag får i pension i månaden.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Det finns inte en sportmössa att vinterns pris i se4 är 5,75, dessvärre. Inställningen bör nog vara att du inte kan värma med el, alls. (Om du inte har lust/råd/inget val)
Användarvisningsbild
av GustavE
Hörde en representant från Halmstads, eller om det var Hallands, energi på radion. Han påstod att dom höga priserna beror på att vi just nu måste importera el. Kan det verkligen stämma?

Man ser ju på Svenska kraftnät kontrollrummet (hemsida) att Sverige exporterar enorma mängder. Men kan det stämma om man tittar väldigt lokalt i Halland? Jag tvivlar att det är på det viset nu sommartid.

Om det inte stämmer så ger Sveriges Radio Ekot ut felaktig fakta till svenska folket i sin 1745 sändning.
Användarvisningsbild
av Camel
lennarte skrev:Augusti månads elräkning landade på c:a 3200 kr för c:a 556 kW viket blir c:a 5,75 kr/kW. Då lär jag få över/omkring 20000 kr i månaden till vintern om inget händer innan dess. Nu börjar jag bli riktigt orolig. Det är i så fall mer än jag får i pension i månaden.
Ja, rörliga månadselpriset i SE4 stack i väg ordentligt i augusti. Hos min leverantör blev det 4,13 kr/kWh inkl. moms.
Dock tillkommer överföringsavgift, abonnemangsavgift, nätövervakningsavgift, elberedskapsavgift, elsäkerhetsavgift, årsavgift och moms på dessa. Om man ska tro på ytterligare 4-5 ggr högre elpris i vinter så innebär det drygt 20 kr/kWh! Det lär bli stora problem för både privatkunder och företag.

Elpriset började öka juni 2021. Tidigare år har elpriset varit blygsamt jämfört med nu.
Elpris_SE4_150101-220831.jpg
Elpris_SE4_150101-220831.jpg (412.84 KiB) Visad 189 gånger
Användarvisningsbild
av GustavE
Mycket bra översikt Camel. Här syns tydligt att dom som säger att man får räkna med lite varierande priser pratar strunt. För det här är inga små variationer. Det här är extremt. Som jag skrivit flera gånger, tänk om andra livsnödvändiga saker som tex mat, plötsligt skulle öka så mycket från ett halvår till ett annat.
  • 1
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 279

Startmotorn har precis som generatorn ingen sä[…]

Är inte det där hål som någo[…]

Precis som Cotag skrev, har också sätt […]

Det låter bra. Köpte 3 meter så d[…]