NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wendigo
Hejsan,

Jag bytte fjäderbenslager vänster bak på min V50 -06 idag, snabbt och lätt gjort men jag märkte att jag för hand kunde trycka in dämparens kolv utan mycket till motstånd.

Återgången vart långsam och ibland behövde jag hjälpa den ut, det jag inte vet är om dess funktion förstärks av tryck dvs vikt eller hur det är tänkt att fungera. Bilen känns inte svajig och några klonk har jag heller aldrig hört vid gupp.

Så det jag undrar är, låter det som en dålig dämpare?
Mvh
Användarvisningsbild
av HCP
Försök tryck ihop den snabbt får du se. Om en dämpare är hård även vid små rörelser så skulle bilen vara som en tegelsten efter vägen.
Det är hela tanken, att dämpa snabba ojämna rörelser samtidigt som fjädern tar upp de långa.

Ibland ska man trycka in dem 3ggr fullt o låta dem åka ut sakta innan montering, men vet inte om det gäller alla.
Känner du inget så är nog allt okej, en dålig dämpare märker du genom att bakdelen börjar dansa upp-ned vid minsta ojämnhet.
När min dämpare gick dansade bakdelen 4-5 gånger efter ett gupp :-D

kvillebäck skrev:I min värd en maximalt dålig dämpare. Bytes parvis.
Fjäderbenslager bak? Kan den delen ha ett annat namn?
Antar han syftar till aluminiumdelen högst upp på dämparen som brukar käka upp sina egna öglor o spricket konstant.
På autodoc m.fl. listas den som fjäderbenslagring. Är ju lite klent med fjäderben bak på en V50 :)
av Wendigo
Precis den delen! Vida listar den som "fäste" men det lät lite för banalt för identifikation 😅 Öglorna vart väldigt klent byggda, även på den nya. Den gamla som byttes hade frigjort sig från bägge öglor efter att ha kört över en skarp kant, något jag får tänka på i fortsättningen. 😏

Då förstår jag bättre hur det är tänkt att vara, med den beskrivning du ger ser jag i nuläget inget behov av byte.

Super, tackar så mycket för hjälpen!
Användarvisningsbild
av Erik Å
Wendigo skrev: fre 02 sep 2022, 16:10 ..men jag märkte att jag för hand kunde trycka in dämparens kolv utan mycket till motstånd.
Återgången vart långsam och ibland behövde jag hjälpa den ut, det jag inte vet är om dess funktion förstärks av tryck dvs vikt eller hur det är tänkt att fungera. Bilen känns inte svajig och några klonk har jag heller aldrig hört vid gupp.
Åtminstone dämparna som sitter fram på min bil (V70 mk 1) har backventiler så de går relativt lätt att trycka ihop och betydligt trögare att dra ut. Tanken är förmodligen att bilen inte ska studsa upp när man åker över en puckel på vägen. Bakdämparna verkar inte ha samma lösning...
Sen brukar det ju vara gasdämpare och då ska gastrycket trycka ut kolven med något kilos kraft. Gastrycket avtar med tiden men dämparna fungerar precis lika bra för det. Gasdämpare är nog mest ett marknadsföringstrick, gasen påstås hindra att oljan skummar.. Men i reklamfilmen ser det utan tvekan bra ut! Undrar om denna demo varit lika övertygande om dämparen hållits vertikalt hmm..

Nya dämpare gör antagligen underverk med väghållningen ;-) Been there.. Man byter förstås båda sidor samtidigt annars kommer bilen att kränga i vartenda gupp pga att vänster och höger sida håller emot olika mycket

Volvo V70 -15. Har precis bytt bromsok (VF) till […]

Ärendet är ju löst, men till min V7[…]

Sålda :-)

Bromsrör höger fram

Ja jo, men enligt de svar jag fått ska det[…]