Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ThomasVolvo70
Hej. Mitt batteri laddar ut när bilen är parkerat. T.ex. över en månad. Det gäller inte bara ett specifikt batteri. Någon tjuvström väl?
Hur kan man praktiskt felsöka?
av Rådlös
Ställer du bilen oanvänd i en månad så får du nog räkna med en viss självurladdning. Om batteriet skall bli tomt eller inte efter den tiden går att diskutera. Det kan bero bl.a på batteriets ålder och status. En sak är dock säker. Batterier som har blivit urladdade har förlorat ganska mycket av sin ursprungliga kapacitet. Batterier bryts ner när dom är oladdade. Batterier som ständigt laddas fullt och konditioneras lever längst.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Massa bra-att-veta parametrar som saknas här... Hur stort är batteriet? Var det 100% fulladdat när bilen parkerades? (som ovan nämnt) Hur gammalt är batteriet? Har det blivit urladdat flera gånger?

Mitt 62Ah batteri håller sig i ungefär 3 veckor, ej 100% fulladdat(kanske 90%). Blivit urladdat ett par gånger, och är ca 5år gammalt nu. Startmotorn aldrig renoverad, så den drar säkerligen mer ström än när den var ny också.
Min viloförbrukning ligger på ca 40-50mA, vilket är något högre än "normalt" men inte alarmerande mycket.
av ThomasVolvo70
Det är gamla batterier typ BIltema 62 Ah, varierande ålder. Har tre stk batterier som cirkulerar lite mellan mina gamla biler. Samtliga batterier håller dock spänningen 12-13 v över en månad om batteriet inte är inkopplat

Att en bil inte går att starta efter en månad pga urladdning tycker inte är bra

Hut mätar man viloförbrukning? Strömstyrka mättas väl i AMpere serielt med batteriet? BILtema har et tangamperemeter men det verkar till större strömstyrkar
Användarvisningsbild
av Erik Å
ThomasVolvo70 skrev: fre 02 sep 2022, 21:33 ..Hut mätar man viloförbrukning? Strömstyrka mättas väl i AMpere serielt med batteriet? BILtema har et tangamperemeter men det verkar till större strömstyrkar
Om ett 62Ah batteri töms helt på en månad så är läckströmmen i storleksordningen 62 Ah / (30 * 24h) = 86 mA
Så du behöver en amperemeter som mäter tiotals milliampere med någorlunda bra upplösning. Tångamperemetrar (för DC) brukar inte vara bra på detta..
Så i stället får man lyfta pluspolen från batteriet och koppla en konventionell (milli-)amperemeter mellan pol och kabelsko så att strömmen går igenom instrumentet.
Här får man se upp för det kan bli en stötström när man kopplar ihop kretsen, tillräckligt hög för att förstöra eller åtminstone bränna säkringar inne i ampere-metern. Så för att undvika detta är det bättre att hålla kabelskon mot batteripolen, trycka amperemeterns mätsladdar mot pol och kabelsko och sedan lyfta kabelskon från polen. Buslätt.. om man har fyra händer vill säga :-D
Och dra inte igång någon stor strömförbrukare under mätningen, då kommer ampere-metern att bli ledsen :-/
Användarvisningsbild
av Erik Å
-- Dubblett borttagen, blev tjatigt :-D --
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
Du har redan fått mycket nyttigt och användbart och du får lite till här. Det ger i och för sig inte svar på din fråga om urladdade batterier, men det lite mer kunskap. Skriv gärna ut bilden och sätt upp den på väggen i ditt garage. Då påminns du varje gång du ser den att du måste kolla batterierna och laddningen.

Bild

Och en liten pekpinne. Du skriver "Viloförbrukning". Det blir lite fel. Antingen förbrukar du energi eller så vilar batteriet. I det senare fallet är det ingen förbrukning alls. Då är det så att fysik och kemi ger om batteriet är friskt (?) 12,7 volt. Detta brukar man mäta upp efter att man har stängt av bilen och den har fått "gå ner i viloläge" efter några timmar. Förbrukar du något då, ja då har du satt fart på elektronerna i batteriet och dom jobbar aktivt.
Bilagor
Voltmeter.JPG
Voltmeter.JPG (47.64 KiB) Visad 1028 gånger
av ThomasVolvo70
Tack jag ska skriva ut det. Med viloförbrukning menar jag givetvis bilens viloförbrukning. Möjligen finns någon felkoppling eller kortslutning när bilen är parkerad
Användarvisningsbild
av Erik Å
Har du kollat att inte röda lampan i någon dörr lyser även när dörren är stängd? Jag har problem med en bakdörr som inte alltid släcker lampan om man inte slår igen den distinkt.
Är det mörkt kan man se lite rött ljus från lampan om man tittar genom kupen från andra sidan.
Typiskt är också att när man låser med fjärren så får man inte "gul blink"..
Och när man vrider på tändningen så vill inte innerbelysningen slockna..
Har du drag så kan det vara läge att kolla släpvagnskontakten m.a.p. smuts och korrosion. Vet faktiskt inte om dessa bilar har konstant matning på något stift, har aldrig kollat ;-)
Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]

V60 Hybrid - Erfarenheter

Nån som har en v60 d5 2016 hybrid som g&ar[…]

Det tackar vi för, mitt i semestern och allt.[…]

Trådlös laddning MY2026

I Volvos pressmeddelande för XC60 MY2026 fram[…]