Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bsba
matzen10 skrev:
camaro69 skrev:Enda nackdelen hittills, är vändradien som är lika bra som en Finlandsfärja. Annars är jag supernöjd.:D
Jo det är just det, med svängradien.. Tycker dock att min är närmast jämförbar med hangarfartyget Admiral Kuznetsov! :lol:

---< Matz
Är den alltså sämre än vanliga V70? Den har ju annars ganska ok svängradie för att vara FWD.
av bsba
greeeken skrev:
matzen10 skrev:
Micklo skrev:Hadde jag bytt bil idag hade det utan tvekan blivit en AWD... Har aldrig hört talas om att AWD:n har krånglat... Någon som har det??

Jag kommer inte på någon nackdel...

Micke
Det verkar finnas flera ägare som klagar på ett klonkande ljud i samband med växlingarna. Så även jag numera.. Vet inte riktigt vad det beror på men svaret finns säkert någonstans här bland alla inlägg!
(var det inte något som man kunde limma? hmm...minns inte riktigt)

---< Matz
Klonket har väll inget med AWD att göra.
Har det på min FWD med
Har väll nått me kopplingen o drivaxeln att göra som ska limmas eller nått sådant

Drivaxelns splines tror jag det var, fast det senaste var nog fett.
av s60awd
AWD-systemet har väl ändå inget med vändradien att göra... det äf väl fälgstorleken/styrstagsbegränsarna som avgör detta?
av matzen10
bsba skrev:Drivaxelns splines tror jag det var, fast det senaste var nog fett.
Aha..Ja då var det avklarat!! Då har det problemet ingen med AWD:n att göra. My mistake! :oops:

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av Eson
Har du behov av det så är det en god investering..annars blir det bara dyrare historia när det ska lagas nåt:) kom ihåg att det är Awd inte 4wd..tyvärr..
Användarvisningsbild
av camaro69
s60awd skrev:AWD-systemet har väl ändå inget med vändradien att göra... det äf väl fälgstorleken/styrstagsbegränsarna som avgör detta?
På chefen i kökets FWD är vändradien bättre än min AWD. Fälgstorleken tror jag saknar betydelse då chefen kör 16" på vintern och 18" på sommaren.

Någon djupstudie eller vetenskaplig undersökning har jag inte gjort. :wink:

Har hört att storleken inte har någon betydelse, men det kanske var i något annat sammanhang. :?: :wink:
av bsba
Eson skrev:Har du behov av det så är det en god investering..annars blir det bara dyrare historia när det ska lagas nåt:) kom ihåg att det är Awd inte 4wd..tyvärr..
Men vad är det som brukar gå sönder?

Vad är nackdelen med awd gentemot 4wd?
av matzen10
bsba skrev:Men vad är det som brukar gå sönder?
Det är inget speciellt som brukar gå sönder. Det är en bra konstruktion så som jag uppfattat det.
En slitdetalj som man kan få byta är hylsan till vinkelväxeln. Jag har gjort det i samband med att en axel (till växellådan) omfettades. Det kostade då drygt 1100:- för den hylsan.

Annars har då inte jag hört att AWD systemet ska vara speciellt klent eller behöva ovanligt mycket tillsyn. Servicen blir ju något dyrare såklart men det e ju normalt.
Jag tycker du kan känna dig ekonomiskt trygg med att handla en AWD!

M V H
---> Matz
av bsba
matzen10 skrev:
bsba skrev:Men vad är det som brukar gå sönder?
Annars har då inte jag hört att AWD systemet ska vara speciellt klent eller behöva ovanligt mycket tillsyn. Servicen blir ju något dyrare såklart men det e ju normalt.

M V H
---> Matz
Hmm vad är det mer som ska servas egentligen jämfört med en vanlig?
De flesta servicear är ju bara oljebyte + en massa kontroller.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
camaro69 skrev:
s60awd skrev:AWD-systemet har väl ändå inget med vändradien att göra... det äf väl fälgstorleken/styrstagsbegränsarna som avgör detta?
På chefen i kökets FWD är vändradien bättre än min AWD. Fälgstorleken tror jag saknar betydelse då chefen kör 16" på vintern och 18" på sommaren.

Någon djupstudie eller vetenskaplig undersökning har jag inte gjort. :wink:

Har hört att storleken inte har någon betydelse, men det kanske var i något annat sammanhang. :?: :wink:
Enligt Volvos hemsida så är vändradien samma, AWD eller inte, det är samma. :!:

/Kalle
Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]

Felkod B5

Läste denna tråden och tyckte att det […]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]