Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amarace
StoraB skrev:Vad du borde känna till är att det bestämmer kunden när bilen handlas som ny.
Jag känner mycket väl till att man kunde beställa tillbehörsfälgar (vilket det fanns rätt många av), men nu var frågan vad som var standard på en GLT, och original var det standatd med turbinfälgar. Inte stålfälgar eller nån annan modell.

Märkligt trådlyft förresten, sisådär 4,5 månader senare.
Senast redigerad av 1 Amarace, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
Man få nog skilja på Volvo original fälgar, det fanns ganska många. Och Volvo originalmonterade fälgar, där fanns bara en fälg till just den modellen med den utrustningen vid just den tiden. Sedan kunde man ju välja andra fäljar vid köpet. Eller har jag fel?
Användarvisningsbild
av lennarte
AndreasThn skrev: fre 02 sep 2022, 10:12 Ja men kunde välja andra fälgar när man köpte ny, mina föräldrar köpte sin 240 GLT -91 med de fälgarna du har på din 740.
Jo visst, men dom kanske valde det alternativet. Eller kanske någon annan valt det alternativet. Fanns ju återförsäljare som valde ett eget utrustningspaket som dom beställde ett visst antal av och fick då ett bättre pris hos Volvo än om dom bara beställde en bil.
av Amarace
Man kunde såklart köpa andra fälgar som tillbehör, men frågan var vad som var standard. Original, som standard, leveras en modell med en viss typ av fälgar. För GLT var det turbinfälgar (även för GLE, men då med stora kåpan).
av perhall
240 GLT kom som årsmodell 80, första åren med de här fälgarna som standard: https://www.klassiker.nu/reportage/en-240-med-sexa
Från och med årsmodell 83 med turbinfälg
GLT hade aldrig stålfälg som standard
GLT var 89-91 ett utrustningspaket till GL som hade stålfälg som std
92, sista årsmodellen med 240, hette paketet SE och ersatte både GLT (som funnits sen 80) och GLE (som funnits 79, 84-85 och 90-91, är inte 100% på det sista). GLE hade alltid en turbinfälg (utom 79) men med en större centrumkåpa än på GLT.

A-traktorn är ju laglig så personen i […]

Spännande, har allt en PV också men de[…]

Inget ljud hörs

Tack för tipsen 😀 Det löste sig med ova[…]

Fjärrstart

Många gånger på min tidigare V60[…]