Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jimmi
Dax för ny bil snart.
Tittat på en v60 d3 2019.
Skulle helst vilja köra bensin.Men inte så stort utbud tyvärr.Åker mest korta körningar som till o från jobbet som inte är mer än 1 mil.
Funkar en modern disel i dag för småkörningar tror ni.Eller bättre hitta ett annat alternativ tycker ni
Användarvisningsbild
av bem
En nackdel med korta körningar med en diesel är att den s.k. regenereringen (bortbränning av sotpartiklar i partikelfiltret) har svårt att göra sitt jobb då motorn knappt hinner bli varm på så korta körningar som 1 mil.
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... ikelfilter

En annan nackdel är att på vintern när man vill använda dieselvärmaren så hinner inte batteriet laddas ordentligt efter en start med såpass kort körtid som det blir på bara 1 mil. Det går göra några några starter av dieselvärmaren utan att batteriet laddas men om man flera gånger om dan startar dieselvärmaren kan man på några dagar ha fått så låg spänning på bilbatteriet att dieselvärmaren inte startar (batteriet tillåts inte dras ur så mycket att bilen inte kan startas). Men då kan man ladda batteriet så är man på banan igen (eller vid längre körning laddas batteriet också).

Detta kan man komma runt om man kan ladda bilbatteriet regelbundet, batteriet kan sitta kvar i bilen under laddningen i så fall (jag ladda mycket på det sättet när jag hade en V70 med dieselmotor). Sen får man förstås fundera om en D3:a har tillräcklig kraft för det man skall använda bilen till. Är det mest vanlig landsvägskörning i fart enligt vägtrafikskyltarna funkar det nog för de flesta. Skall man dra släp ofta och tyngre passar D3 lite mindre bra. Jag hade min V70 MY14 diesel till 2021 och den funka fint.

Kolla vad vägtrafikskatten är på en V60 MY19 D3 så det inte blir en överraskning.
Är väl kanske inte så lätt få tag i en begagnad bil numera som uppfyller det man helst vill. Men ett tu tre kan det finnas en om man håller sig framme.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag tycker det verkar finnas ett stort utbud av bensinare från 2019 och framåt...
Vad har du för krav/budget?
av jimmi
Tack för svaret.Var väl lite det jag misstänkte.
Kör ju längre stäckor med men oftast tur o retur till jobbet o blir inte mer än 1 mil enkel.Ska fundera lite hur jag ska göra.Diselvärmarn går att ha avslagen helt om man vill gissar jag på?
av jimmi
Budgett inte mer än 300000 privat .Men inte lätt o köpa bil nu.Kostar ju fläsk.Oroligt att köpa någon billigare med som gått 17000 mil o inga garantier.även do. kostar ju 220000
Användarvisningsbild
av bem
jimmi skrev: tor 01 sep 2022, 16:28 ... Diselvärmarn går att ha avslagen helt om man vill gissar jag på?
Ja för s.k. "tillskottsvärme" under körning när dieselvärmaren går in och stöttar med värme så kan man stänga av det i bilens inställningar. Kunde jag på min V70 MY14 med dieselmotor och dieselvärmare. Och kan jag på min V90 T6 Recharge med bensinvärmare, se bilden var man gör det på en nyare Volvo.
Bor du så till att du kan ladda bilbatteriet regelbundet så kommer det funka bra med dieselvärmaren om du använder den ofta och köra kortare sträckor mest. Jag använde dieselvärmaren ofta på vintern och bruka ladda en natt på helgerna. Var aldrig några problem. Jag monterade på en CTEK
"CTEK Indicator Eylet" på min V70 (minns inte om det var för M8 eller M6 skruv) och använde när jag kopplade in min CTEK laddare (laddade med läge för AGM batterier):
https://www.ctek.com/se/batteriladdare- ... -eyelet-m8
Hade även en förlängningskabel mellan laddaren och Indicator Eylet:
https://www.ctek.com/se/batteriladdare- ... -extension

Glömde bara en enda gång ta lös sladden när jag körde iväg med bilen. :-) Det drog ur och sönder kontakten på förlängningssladden så det fick jag köpa ny.
Jag har bränslevärmare (fast bensinvärmare) även i min nuvarande Volvo (en Recharge laddhybrid) men där är det inga problem med ladding av startbatteriet eftersom det laddas när man laddar hybridbatteriet.

Sen kanske du vet att du kan starta dieselvärmaren via Volvo Cars appen, där du även kan lägga in tider för automatisk start vissa tider om du vill (via en timer i appen). Man kan även direktstarta värmaren inifrån bilen i Centerdisplayen.
Bilagor
Tillskottsv.jpg
Tillskottsv.jpg (1.21 MiB) Visad 1096 gånger
Senast redigerad av 7 bem, redigerad totalt 0 gång.
av perhall
Har svårt se fördelarna med diesel i detta fall. V60:n är ju lätt sportig och totalkostnaden sannolikt lägre för bensinaren.
av jimmi
Tack för alla svar. tar i mot att betala nära 300000 för bilar som gått 15 till 20000mil.Är väl så marknaden är just.Väntar 1 år o byta bil o se om man har pengar kvar efter elräkningar i vinter. o har jag det satsar jag på bensin.. Tack alla

Jag måste nog säga att jag inte rikti[…]

Jag håller på att felsöka på[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och p[…]

Magnetkoppling AC

Någon som har tips om hur jag får bort[…]