Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Årsmodell 2013 börjar ju tillverkas på våren 2012, så åren stämmer säkert överens.

Jag använde ordet "flytta" moment, för även om det är lite oegentligt ger det en bra visualisering av vad som sker. Att bromsa ett hjul för att få fart på det andra går precis lika bra om det hjul som bromsas faktiskt är i luften. Det är när det står på marken, men med sämre grepp, som det inte är lika effektivt. Då får man mer moment på hjulet med bra grepp, men också mer motstånd från det andra hjulet. Det bromsas ju faktiskt för att få fart på det som inte slirar.
En annan nackdel med den här typen av aktiv fördelning av momentet i sidled är att det innebär ryck. Har man mekaniska spärrar kan man lägga i dem vid stillastående, och så snart de gått i ingrepp kan man försöka smyga igång med full drivning på alla hjul. Med fattigmansdiffarna måste det börja slira på ena sidan innan det händer något på den andra. Men Haldexkopplingarna från generation IV kan lägga in fullt moment redan vid stillastående. Det är därför de är så bra, bara alla hjulen har någorlunda lika bra, eller dåligt, fäste.
Mekaniska spärrar är ju egentligen bara effektiva i låga hastigheter på löst underlag. I princip inga vanliga bilar har det idag eftersom det kommer med nackdelarna sämre kontakt mellan däck och underlag och högre laster på drivlinan pga ojämn diffverkan. Alla moderna personbilar sen dom senaste 20 åren har "fattigmansdiffar", inklusive din XC70 I guess. Finns nästan inga bilar sen 2000 som har nått annat än öppna diffar fram och bak.

Ett par få undantag är Audi B8-serie som har sin sportdiff och Saab 9-3 Aero XWD som har Haldex's XWD-bakdiffmodul. Haldex inkl gen4 är modulärt men de flesta produktionsbilar har bara kontrollenhet och mittenkoppling.

I övrigt är det min uppfattning också att gen4 är överlägsen gen5, och allt som kommit därefter, enkelt sammanfattat med att gen4 är en diff även för högre farter medan gen5 är för geggamojja och en snötäckt IKEA-parkering.
Lamelldiff förekommer ju fortfarande, i alla fall på bilar som i grunden är RWD. Det har jag på min Alfa -18 så BMW borde väl också ha det tänker jag.
Finns en logik i LSD/lamelldiff på sportbilar då det ger ett linjärt och förutsägbart beteende, men övriga bilar där det handlar om ökad framkomlighet, not so much. För tillverkarens del är det bara ökade kostnader när ABS-systemet löser samma problem utan extra hårdvara.

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]

Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]

EX60

Och jag säger: Detta är en elbil fr&ari[…]