Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Man kan ju få tag i "nästan" nya V70 d5 billigt, som har gått en del..

exempel:
Volvo V70 D5 Momentum -05

Pris: 125 000:- Årsmodell: 2005 Miltal: 35 000 - 39 999
Men hur länge håller en D5a?

Skulle den här kunna rulla dubbelt så långt?

Det är ju knappt nå pengar för en 05a D5 15 lök!!!

/Kalle
av Kena
.Säkert gått som taxi och då finns det säkert många goa mil kvar.
av chthor
Det är gamla taxibilar bara så du vet, ofta säljs dom för att dom börjar gå sönder och därför står för ofta på verkstan och bara kostar pengar.

Diesel motorer håller ofta klart längre än bensinare men på D5an är det mycket viktigt med att servicen har följts extra viktigt då denna motor har haft en del haverier om man ej följt service intervallerna.

Denna info fick jag när jag skulle köpa min D5a av volvo meckar som mesta dels servar Taxi.
Användarvisningsbild
av A80TD
Jag hittade ett par trådar där det finns några exempel:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... E5ngmilare
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... E5ngmilare

Volvoverkstans svar när jag frågade för ett par år sedan innan jag hade köpt min bil: "En del taxibilar vi får in för service har hunnit passera 40000 mil. Automatlådan brukar hålla omkring 35000 mil, i övrigt håller de bra."

Om den har gått som taxi i de där trakterna så är det nog mest lugna landsvägsmil. Mycket färdtjänst och kanske skolskjutsar.
av tresfjord
Jag har en 2,4D vit fullutrustad 06;a med partikelfilter helt som ny allutrustning utom navi,parksensorer. gått 19500 mil fullservad på volvo går som en dröm automat 18 " eudora fälgar nya ,takvinge , hajfena barnsäkerhetspkt osv lackpkt samt chromepkt 07 chromade speglar med blinkers köp min för 160 lappar mvh Börje en kompis har kört den mkt varsamt som taxi en förare
av Anders8
Tack för en ovanligt bra tråd! Har själv funderat i dom banorna med en fd taxi.
-Det besvärliga för mitt vidkommande är att dessa fd taxi alltid är utrustade med automatlåda vilket jag inte vill ha, så jag undrar om någon vet vad en ombyggnad till manuell kostar?
Jag misstänker att jag kan köpa erfoderliga delar förmånligt beg,det är ju en bilmodell som börjar bli till åren nu. Hur dyrt är det att typa om bilen och få den godkänd hos sbp som manuell?
Någon som kan dela med sig av egna erfarenheter?
av Addict
Det är i princip omöjligt att få den reggad med manuell låda så gör dig icke besvär.
Lär dig acceptera en riktig växellåda istället.
av Anders8
Ja, det är nog så sant att det sällan är ekonomiskt försvarbart att på laglig väg modifiera "moderna" bilar och jag har för det mesta "vuxit" ifrån diverse sådana idiotplaner men när det gäller nämnd ombyggnad kittlar det en hel del för mig.Vi är ju som bekant väldigt olika vad vi tror på och vad vi vill lägga pengar på.Jag väljer konsekvent bort extrautrustning som drar extra bränsle. Talar vi om en modern elektronisk automat,en sk DSG - låda blir jag mycket intresserad men i volvos fall,på en V70N i alla fall, är det väl en konventionell automat med viskokoppling som står och slirar och kostar bränsle eller hur?En deciliter mer här och en deciliter mer där så är helt plötsligt den fina ekonomin med diesel borta och jag med som intresserad köpare!Misstänker på goda grunder att vi mycket snart kommer att se helt andra priser för drivmedel och vill välja bil därefter.Har en extremsnål dieselsmåbil som 1:a handbil (med DSG-låda) men måste dessutom ha en stor kombi till diverse långväga transporter och tycker att just volvo är en sällsynt bra bil att köra långt med!!
Men visst,ok, det brådskar inte med en D5,jag har ju min fina välskötta 855:a och jag fyndar säkert min D5a bil så småningom och då vet vi mera om vart det bär hän med dieselfordonskatter mm på befintliga bilar....
Felkod

Kolkanistern sitter under batteriet. Har en 8mm sl[…]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]

Låscylinder

Tänkbart.. Du lär ju få byta cylin[…]