Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Har räknat på gamla och nya uppgifter på anteckningarna jag gjort på kW användningen. I december blev snittet c:a 2,8 kW/tim. I januari gjorde vi av med c:a 3,6 kW /tim. Nu när vi var borta några dagar (nu i augusti) var förbrukningen c:a 0,47 kw/tim. När vi kom hem steg förbrukningen till c:a 0,96kW/tim.
I december var räkningen på c:a 9500 kr
I januari var det c:a 7500
Ska bli spännande nu i i veckan.......
Användarvisningsbild
av poseidon
Har man rörligt elpris så bör man vara bekymrad för framtiden.
FB_IMG_1661834517329.jpg
FB_IMG_1661834517329.jpg (118.92 KiB) Visad 353 gånger
Användarvisningsbild
av GustavE
En 4 dubbling mot förra året alltså. Och då var redan förra året en katastrof.

Tittade igenom senaste 10 årens priser i SE3 lite snabbt. Verkar oftast ha varit mellan 10-50 öre. Någon enstaka gång 60-70 öre. Sen kom hösten 2021 som inte liknande något tidigare med 100-200 öre. Och nu 400 öre och uppåt troligen. Väldigt rimligt...

Tack så mycket till våra duktiga politiker som alltid ser till folkets bästa i alla sina beslut...
Användarvisningsbild
av lennarte
Nu ska vi inte "prata" politik här, men glöm inte vem som så väldigt göra vill ha makten att dom gått med på miljöpartiets krav om energin och samtidigt gått med på att regera med en borglig budget. Snacka om veliga.... Tänk gärna också på dom 22 000 000 000 kr som vindkraftägarna fick förra året som kompensation när det inte blåste så dom kunde generera pengar på egen hand
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Rätt sjukt igentligen.....

"Flaskhalsintäkter uppstår om elpriset i ett elområde där elen produceras är lägre än i det elområde dit elen överförs. Mellanskillnaden kallas flaskhalsintäkt. Flaskhalsintäkterna ges till det företag som överför elen mellan de två elområdena - i detta fall Svenska kraftnät."

Så först är elen sjukt dyr i södra Sverige. Sen får elproducenterns flera miljarder i böter för att man överför el till södra Sverige.

Eftersom elbolagen får miljarder i böter ökar priset i söder vilket ger att böterna ökar ännu mer eftersom böterna styrs av prisskillnaden.

Detta självspelande piano accelererar nu av sig själv i rundgång för att landa på 60 miljarder i böter i år vilket så klart hamnar på elräkningen.

Sjuka effekter uppstår.

1. Man försöker stoppa alla försök till att bygga bort flaskhalsar det är ju dem man tjänar pengar på och så klart vill man behålla den guldgruvan som ger 60 miljarder

2. Övergång till förnyelsebar energiproduktion kräver överföring då produktionen inte är reglerbar, man får helt enkelt överföra från de områden det blåser i eller solen skiner i för tillfället. Dessa avgifter blockerar effektivt utbyggnad av förnyelsebar produktion.
Användarvisningsbild
av poseidon
Skaffa en buffert eller prata med din bank! :-o

https://www.expressen.se/nyheter/elbola ... 00-kronor/
Hushållen kan få elräkningar på uppemot 40 000 kronor i månaden i vinter och den genomsnittliga villaägaren bör avsätta 50 000 kronor i buffert – kan man inte det är det en god idé att kontakta sin bank redan nu.

Det skriver Varberg Energi i ett nyhetsbrev till sina kunder.

– Om man har ett rörligt avtal och priserna drar i väg, då kan det bli dramatiskt för många och ser man då det här svart på vitt så hoppas jag att man reagerar, säger energibolagets vd Björn Sjöström.
Användarvisningsbild
av Derank
Och har man inte en buffert på 50-100k och är husägare, skulle man inte köpt huset i första hand, det ör min åsikt. Tom jag som bor i ett bostadsrätt som är betald för 22år sedan har en buffert för just lägenheten på 50k, ifall kyl, spis, tvätt el annat skulle gå sönder.
Användarvisningsbild
av poseidon
Derank skrev: ons 31 aug 2022, 06:10 Och har man inte en buffert på 50-100k och är husägare, skulle man inte köpt huset i första hand, det ör min åsikt. Tom jag som bor i ett bostadsrätt som är betald för 22år sedan har en buffert för just lägenheten på 50k, ifall kyl, spis, tvätt el annat skulle gå sönder.
Förvisso håller jag med att de summorna måste finnas tillgängliga.

Det du nämner att du tänkt använda din buffert för är dock till underhåll inte för löpande kostnader.

Stor skillnad.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Derank skrev: ons 31 aug 2022, 06:10 Och har man inte en buffert på 50-100k och är husägare, skulle man inte köpt huset i första hand, det ör min åsikt. Tom jag som bor i ett bostadsrätt som är betald för 22år sedan har en buffert för just lägenheten på 50k, ifall kyl, spis, tvätt el annat skulle gå sönder.
50-100k räcker inte långt. Det är många husägare som använder över 20.000 kWh och det landar ju på 200.000 kr i elräkning i SE4 när man lägger på överföring, certifikat, energiskatt och moms.

Så en kvarts miljon är bra att ha i buffert och man kan behöva fylla på den med nästan lika mycket varje år om man behöver ta ur den för detta är ju inte en investering som kyl/frys/spis utan löpande kostnad varje vinter.
  • 1
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 279
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]