Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nej. men du kan dra i öglan som armen är infäst i med en tång eller något.
Du behöver laddtryck för att den skall röra sig.
Laddtryck får MAP-sensorn att skicka ström till magnetventilen som öppnar och skickar vakum till (vad du kallar) wastegaten som justerar VNT. Något förenklat men du förstår gången.
Byt O-ring men tror inte att det gör någon avgörande skillnad.
Jag har varit med om liknande utan felkod. Då har det varit magnetventilen, packningen till EGR som satt snett, korelerna i kabel till MAP-sensor vibrerat av. Är de saker jag kommer på nu.
Aha. Jag har lämnat in bilen på verkstad nu.
Märkte på vägen dit att bilen inte drog mer diesel än den brukar (?)
Dock så va den ju slö så in i fortfarande. Jag får återkomma när de har hittat felet.
Tycker det är märkligt att det fortfarande inte kommit tillbaka några felkoder alls 🤔
Hej!
Vi har en sådan sedan den var ny.
Den har rullat ca 28000 mil.
Bränslefiltret orsakar detta fel. Sitter på motor och det byter vi ofta. Det klarade inte en service intervall på 6000mil. Byter varje år Max 2000 mil.
Partickelfiltret ger också detta fel och jag trycker i rengörninngsspray i partickelfiltret . Detta gör jag vår och höst.
Dessa 2 saker är billiga att kolla.
EGR kan också strula med slöhet. Bekant hade kortslutning i EGR som störde ut något annat som gjorde att bilen blev dödstrött. Det var samma motor på den.
För många år sedan (straxt efter jag köte den begagnad) så var det dålig acc i min 2.5FT. Ibland när jag trampade ner gasen för att köra om, så blev det negativ acceleration!! Min mek hittade snabbt (han hade haft något liknande på en annan bil) att bränslepumpen jobbade ovanligt mycke när bilen gick på tomgång (kan ses i VIDA).

Med VIDA kan man i realtid titta på (och även få graf):
Bränsletryck
Bränslepump, börvärde
Bränslepump, arbetsbelastning

Arbetsbelastning (en PWM styrsignal till pumpen) bör ligga runt 50%. Min kan ligga straxt under 40%.
Stängning av 3G och 2G. VOC?

Hej! Jag har en tidig V40cc tillverkad 2012 men […]

Xenon D3S

LED lampor är inte starkare än en vä[…]

Följde instruktionen men konstigt nog gick n[…]

EX60

Tycker de är bra utrustade som standard. Viss[…]