Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Malmstroem skrev: ons 17 aug 2022, 10:01 Jag när i alla fall en förhoppning att elpriset går ner inom ett par år. Jag hoppas att det hoppet inte grusas.
I nuläget ligger ju tiderna för att bygga storskalig produktion, överföring och lagring av el i spannet 10-15 år oavsett om det är vind, kärnkraft, väte, vattenkraft/lagring, kraftnät.

Så vi får väl se om jag hinner uppleva det inna nman trillar av pinnen
15 år av plågad befolkning (priser som på ett halvår plötsligt steg med tusentals procent) eller lite olydnad mot EU (ha ett dyrare pris i endast södra exportkablarna). Hade jag suttit i riksdagen hade jag inte behövt fundera så länge vilket alternativ jag valt.

Läste i annat forum att Frankrike planerade att ha dyrare export än inhemskt pris. Så som vanligt är det väl bara Sverige som inte vågar vara olydiga.

Edit: trodde jag var i elprisertråden.
GustavE skrev: tor 25 aug 2022, 10:52 Läste i annat forum att Frankrike planerade att ha dyrare export än inhemskt pris. Så som vanligt är det väl bara Sverige som inte vågar vara olydiga.
Har inget med våga att göra. Svinhöga priser drar in miljarder till statskassan genom att momsintäkterna ökar och statliga vattenfall drar in massor och politikerna gnuggar händerna.

Men ta det i elpristråden....
Elpriset nattetid förväntas stiga under hösten till att ligga på ungefär samma som det gör under dagtid idag.

https://sverigesradio.se/artikel/dyrare ... da-lonsamt
Jag tror nattpriserna kommer komma upp i de nivåer vi ser dagtid nu”, säger Christian Holtz, elmarknadsanalytiker på konsultfirman Merlin & Metis
Dvs det kommer ligga på 4-5kr/kWh nattetid. Förvisso fortsatt billigare än att tanka diesel men detta är nog bara början.
fel tråd, använd den här -> viewtopic.php?f=36&t=167307&p=1510510#p1510510
Lövet skrev: tis 30 aug 2022, 17:45 fel tråd, använd den här -> viewtopic.php?f=36&t=167307&p=1510510#p1510510

Jag är medveten om den andra tråden men i denna tråd har det lyfts fram att, citat;
elbilar skall laddas på natten eftersom elen är så billig då.
Tänker att det kan vara rimligt att informera att så inte kommer vara fallet framöver.

Jag har både hybridbil och solceller så det är inte en partsinlaga.
Asså det går ju absolut att planera sin resa bättre och ladda ned appar hit och di för att undvika en del strul men tycker ändå detta var ganska intressant.
Om något visar det ju att man inte bara kan sätta sig och köra iväg på samma sätt (om man inte har tesla) som med en fosilbil.
Auto motor & port - BMW iX på långresa https://youtu.be/AXmR-GoM_D8
Jag kör en Nissan Leaf. Ca 3000 per år för att nybilsgarantin ska gälla. Men många har kört utan att serva alls utan problem. Batterigarantin ska tydligen gälla ändå.
Jag kommer nog göra den själv framöver, byta kupeliftfilter och bromsvätska/kontrollera bromsar är vad det handlar om.
Okalettos skrev: ons 31 aug 2022, 23:01 Vet inte om saken varit uppe i tråden (den är ju rätt lång numera ;-) ).. Men hur ser servicekostnaderna ut för er som haft 's k rena' elbilar i några år (leasing exkluderat)..?
Serviceavtalet på min etron kostade hälften av min A4. Nya bilen (tesla model3) förväntar jag mig lägga 0kr i service på första 3 åren.
  • 1
  • 329
  • 330
  • 331
  • 332
  • 333
  • 427

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]

Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]