NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det brukar räcka med att köra upp framhjulen på ca 5 cm höga klossar för att byta olja någorlunda bekvämt. (V70 mk 1)
5 cm i ett steg är lite besvärligt att komma upp på, behövs ett "halvsteg" om man inte fixar en fasning på klossarna
Största felet med biltemas stålramper är nog att lutningen på 'kilen" är för brant. Den bör vara högst hälften så brant om man ska kunna ta sig upp utan våld.. ;-)
Dom sista typ 20 åren har jag sugit upp oljan. På dom bilar jag servar (numera bara släkt och vänner) tar jag bort "hasplåten" första gången. Märker upp var filtret sitter (om man inte kommer åt det uppifrån) och borrar hål (120 mm) där, skruvar på plåt eller plast "flärpar" så jag kan lätt skruva bort det nästa gång. På många bilar idag sitter det åtkomligt uppifrån. Sedan gör jag jobbet uppifrån. På riktigt låga bilar hissar jag upp och byter filtret innan jag fyller på oljan. Om man nu vill köra upp bilen på en ramp och skruva bort skyddet under så är pluggen ofta i bakkant på oljetråget. Jag använder en pump för marin motorer (gjorde lumpen i flottan). Typ denna
https://www.googleadservices.com/pagead ... QCg&adurl=
Använder vintrerfodrade grova handskar.... 🔥🌡️
NybörjarHamid skrev: mån 29 aug 2022, 23:14 tycker att biltemas bilramper såg bra ut. finns både i stål och gummi. den i stål har högre höjd. kan tänka mig att den i gummi har bättre friktion mot golvet. rekommendationer?
Den blå funkar (inte säker det var Biltema, lånade grannens, blå var den iaf ) inte att backa upp på om man har stänkskydd , förstörde ena på gamla bilen :mad: Tar man bort stänkskydden funkar det.
Jag har använt Biltemas blå i 10+ år och till många bilar. Tycker de funkar kanon, men man får använda en bräda ibland om bilen är låg. Perfekt när man ska montera dragkrok eller ta bort fronten (som ju kräns för att byta en glödlampa på V70N)

Volvo V70 -15. Har precis bytt bromsok (VF) till […]

Ärendet är ju löst, men till min V7[…]

Sålda :-)

Bromsrör höger fram

Ja jo, men enligt de svar jag fått ska det[…]