Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Sålde förra året vår XC90-16 som blev en riktigt lyckad affär med rådande marknad. Har det senaste året saknat Volvo och på måndag ska en XC60 T8 R-Design (-18 )plockas ut.
Bilen har 8000 mil på mätaren och säljs med 2års Volvo Selektgaranti, i princip fullutrustad. Vi har en laddhybrid av annat märke och den har minskat transportkostnaderna mycket då den täcker våra behov perfekt. Därför fick det bli en till hybrid och bensinbilen byts ut.

Bilen kostar 450 000:- och jag är lite nyfiken på vad bilen kan vara värd om två år när garantin gått ut? Gissar på att den då gått 11-12 000 mil.
Har själv svårt att gissa mig fram då marknaden är osäker men vore kul att höra andras tankar.

Oavsett så ska det bli härligt att få en Volvo i familjen igen! :-D
Jag har haft ett antal tjänstebilar som alla har sjunkit från nypris runt 500 till drygt 200 på tre år. Det motsvarar ungefär 25% per år vilket väl låter rimligt. Så din bil som kostar 450 idag kanske är värd 250-260 om två år? Det är vad jag hade amorterat för i alla fall.
Jag har en XC60 T5 R-Design som har sjunkit 22% på snart tre år och 3000 mil.
Det hör inte till vanligheten att nya bilar sjunker så lite i pris.
Bilen beställdes ny och är nu 34 månader gammal.
Just hybrider är en svårbedömd typ av bilar.
De är attraktiva idag och imorgon, men när väl helt elektriska bilar dominerar marknaden, kommer hybrider snabbt tappa i attraktivitet.

450000 kr är mycket pengar för en begagnad bil, särskilt som att den behöver service på samma sätt som en vanlig bensinbil.
Det är svårt att spå framtiden.

Jag tror att begagnatpriserna kommer att gå ner i framtiden. Det har blivit något av en "perfekt storm" med höjda skatter, högre bilpriser och mindre tillgång av bilar. COVID och Ukraina har spelat in.

Förhoppningsvis löser sig dessa problem i framtiden, och då kommer tillverkningen att komma ikapp. Marknaden blir övermättad och priserna går ner. Det har redan börjat komma kinesiska el-bilar till Sverige. Med tiden torde de och andra elbilar gå ner en hel del i pris -- det kommer att påverka begagnatpriserna.

Det kommer under överskådlig framtid att finnas behov av bilar som inte behöver laddas, men efterfrågan kommer att gå ner. Det gör att begagnatpriserna torde falla ordentligt.

Det kan också bli så att Ukraina-kriget fortsätter länge. Det blir global brist på energi, och en rejäl lågkonjunktur som ser till att ingen har råd med nya bilar. Då kommer priserna på nyare begagnat att fortsätta vara högt -- om det inte blir en extrem lågkonjunktur, för då kommer ingen att ha råd med ens begagnade bilar. Vi får hoppas att vi inte hamnar där.

Jag förlorar inte mycket sömn på att funder över vad mina bilar kommer att vara värda i framtiden. Jag får vad jag får, och det jag byter till torde vara dyrare. Får jag för lite för min bil, får jag köra den ett tag till och spara ihop mer pengar till nästa bil...
Volvo,s nyare laddhybrider är intressanta för husvagnsägare då dom har hög dragvikt. För rena elbilar är ofta dragvikten en "akilleshäl" Är själv husvagnsägare och valde därför en laddhybrid och jag tror att dom kommer vara hyggligt attraktiva även om 3-4 år.
Värdeutvecklingen senaste åren är svår att se att den ska hålla i sig när produktionen av bilar når rätt volymer igen.
Ett problem med att värdera äldre laddhybrider är batterikapaciteten. Storleken på batteriet (eller snarare brist på storlek) gör att batteriet oftast (?) laddas ur helt för att sedan laddas upp helt. Denna typ av laddcykel är den minst gynnsamma för batteriets långvariga kapacitet. Elbilsägare som månar om batterikapacitet brukar ligga mellan 20% och 80%. (Å andra sidan så snabbladdas hybrider sällan vilket gynnar livslängden. )
Tycker mest det är roligt att sia om vart laddhybridmarknaden är på väg, men förlorar inte heller sömn över vad värdet är om något år. Fullkomligt älskar att ha en Suv och framförallt en Volvo igen! Bara den känslan är värd att betala för tycker jag.
Precis som nämns i tråden blev dragvikten avgörande för att inte köpa en elbil då vi planerar in ett husvagnsköp i framtiden :-)

Är det någon som kan beskriva exakt var[…]

HVO 100

och varför kör ni ens på HVO 100?[…]

El fel

Både omkopplarspaken och ljusvredet krå[…]

B230F går fett

Vad kan vara nästa grej att kolla? Det finns […]