Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kicken
Hej har en V70 sport classic D4 AWD 2016 automat som jag trivs med men vi ska köpa hus snart och tänkte att man skulle byta till en billigare bil, så man kanske får loss 100 tkr till husköpet.

Hoppas få runt 200tkr för min bil och letar då efter en V70 för 100tkr typ, vad jag har sett så är det V70 08-13 man kan få för dom pengarna, vill ju helst inte köpa en bil med för mycket skatt, så en 2.5d, d3, alt t4 FWD automat verkar ju vara det som gäller, men bilarna har ju gått 20.000+ mil, nåt man ska se upp med ?

Jag kör nu 1500mil per år, men efter husköp kan det säkert vara 2000mil per år.

Dom äldre dieselarna FWD automat drar dom typ som min nuvarande bil alt. Lite mindre?

Hur är t4, håller dom länge, några större fel på dom? Förbrukningen?

2.4d alt d3 är väl bra motorer som håller bra? Vet att vissa har 2.0l och dom äldre 2.4l. när försvann virvelspjälet?

Visst bör man satsa på 2012 eller nyare då dom fick lite förbättringar?
Gällande bränsleförbrukning så skiljer det nog inte så mycket mellan årsmodellerna - kanske ett uns mindre om det är en FWD.
T4 aut i dom årsmodellerna hade väl 1.6litersmotors. Jättefin liten tyst och bränsleeffektiv motor - men automatlådan till den vet jag inte om den var så bra.. (?) Det var väl en dubbelkopplingslåda (powershift) innan VEA-motorn ? Eller så var det "bara" D2 med powershift som hade problem ?
mattiasv60 skrev:Gällande bränsleförbrukning så skiljer det nog inte så mycket mellan årsmodellerna - kanske ett uns mindre om det är en FWD.
Det skiljer stadigt någon halv deciliter per mil eller så mellan våra XC70 AWD automat. Den från 2012 är lite törstigare än den från 2016. Den första är en D5 (230 hk/470 Nm), den senare en D4 (181 hk/400 Nm). Den nyare har högre utväxling, vilket kanske förklarar till en del varför två så lika bilar förbrukar lite olika.
Nu drar D5:an släp oftare än den andra, men jag syftar på förbrukning under de perioder när den inte gjort det.
EX60

Och jag säger: Detta är en elbil fr&ari[…]

Har du ingen reset knapp på blinkersspaken? […]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Japp den har varit loss och inga tecken på k[…]

Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och välf[…]