Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RoggaBoy
Fick mail idag om att vi behöver nya vinterdäck till pärlan från 2016 och har två modeller att välja mellan detta år av Volvohandlaren…

Hakkapelitta 10 och IceContact3

Priset är inte de viktigaste men är de dyraste bäst?

Någon som har erfarenhet av dessa dubbade däck? Ja, i Norrland e dubb bra att ha. 😀
Användarvisningsbild
av Steffe3
Mina Hakkapelitta 9 räckte två säsonger, känns lite sådär för vinterdäck (kan förstås ha förbättrats till 10). Då är jag definitivt ingen som sladdar runt och leker heller.
IceContact har jag däremot ingen erfarenhet av tyvärr.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Alltid Nokian :-)
Men varför köper man av en Volvohandlare? De är ju inte direkt billiga med däck...
av Malmstroem
Om du prioriterar vintergreppet hade jag nog också gott på Nokia. Continental är inte på något sätt ett dåligt däck och jag vill minnas att det är bättre på barmark.

Testerna för 2022 har vad jag vet inte kommit ut, men du kan få en sammanfattning av tidigare år på https://www.bythjul.com/dacktest/dubbdack.

Jag kommer inte att byta vinterdäck till den här säsongen, men troligen till nästa. Jag misstänker att jag också kommer att välja mellan dessa två -- eller Michelin.
Användarvisningsbild
av Micce1980
@RoggaBoy, Vart bor du?

Hur många mm är de på nu?
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
av valln
En däckgubbe menade att Hakka 9 har problem med att dubben trycks in i däcket och gör att fästet minskas.
Som svar på när jag påpekade att mina Hakka 9 hade förlorat greppet efter 1 säsong.
av RoggaBoy
fjohan82 skrev: mån 29 aug 2022, 17:43 Alltid Nokian :-)
Men varför köper man av en Volvohandlare? De är ju inte direkt billiga med däck...
För att man har däcken på däckhotell där, orkar inte plocka ut dom för att sen byta däck någon annanstans.
Användarvisningsbild
av fjohan82
RoggaBoy skrev: mån 29 aug 2022, 22:40
fjohan82 skrev: mån 29 aug 2022, 17:43 Alltid Nokian :-)
För att man har däcken på däckhotell där, orkar inte plocka ut dom för att sen byta däck någon annanstans.
Det förklarar saken.
Kan inte låta bli att fundera på vad de skulle säga om du kommer med egna nya dubbdäck och ber om ett skifte... :-)

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]

Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]

EX60

Och jag säger: Detta är en elbil fr&ari[…]