Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har också liknande problem med en D5:a. Årsmodell 2011.
Det verkar som att det skapas ett övertryck (högre än normalt?) som trycker ner nivån i expansionskärlet. Ibland tänds nivålampan vid inbromsniningar.

Börjar misstänka att det är dieselvärmaren men vet inte än. Nått litet läckage kanske? Kanske är nått man bara får stå ut med..

Kopplar man den där urluftningsslangen mellan expansionskärlet och kylaren? Hur kopplas den då? Finns det några lediga anslutningar.
Är det fler som gjort så?
apersson850 skrev: mån 29 aug 2022, 14:26 Och så rekommenderar vi detta att utföras iklädd 5 mm tjock våtdräkt, som en snabb viktminskningsmetod! :-)
Optimerad viktminskning. :-)
mimeck skrev: mån 29 aug 2022, 20:04 Har också liknande problem med en D5:a. Årsmodell 2011.
Det verkar som att det skapas ett övertryck (högre än normalt?) som trycker ner nivån i expansionskärlet. Ibland tänds nivålampan vid inbromsniningar.

Börjar misstänka att det är dieselvärmaren men vet inte än. Nått litet läckage kanske? Kanske är nått man bara får stå ut med..

Kopplar man den där urluftningsslangen mellan expansionskärlet och kylaren? Hur kopplas den då? Finns det några lediga anslutningar.
Är det fler som gjort så?
När trycket blir för högt så släpps det ut med ventilen i påfyllningslocket. Kan tänka mig att det följer med lite lite kylarvätska den vägen.

Men dieselvärmaren kan säkert också få läckage och ställa till det. Men den går väl inte igång sommartid?

Det finns två röranslutningar som pekar "framåt" från expansionskärlet. Den ena är inte använd och det sitter en plugg där.
Sedan finns en likadan plugg på övre högra sidan av kylaren. Röret passar därimellan.
Inga verktyg behövs.

Se bara till att motorn och kylvätskan är kall och att locket till expansionskärlet är av eller lossat. Annars lär det spruta ganska rejält när du lossar på pluggarna.

Kan tillägga att min bil fortfarande håller nivån.
Ska kolla om den slangen finns. Har en känsla av att det redan sitter två slangar framåt på kärlet.
Tror inte jag fyllt på nått i sommar men det händer nog att värmaren startar även på somrarna. Går ju automatiskt så jag brukar inte tänka på det när jag kör. Och dom senaste veckorna har jag kört värmaren på morgonen. Är ju minusgrader ibland.
tengin skrev:Väcker upp den här tråden lite. Hoppas ni inte misstycker..

Jag hade mer eller mindre exakt samma symptom på min bil.

Jag hade börjat budgetera ett byte av EGR-kylaren, termostathuset och eventuellt topplockspacningen, men det verkar som jag kom undan (den här gången).

För mig löste det sig när jag monterade avluftningsöret mellan expansionskärlet och kylaren. Samma "åtgärd" som gjordes i återkallningen för D4:orna så de inte skulle börja brinna.

Jag är ganska säker på att det var en luftbubbla i mitt kylsystem som vägrade släppa.

Jag monterade röret (plockade bort höger strålkastarhus för bättre åtkomst) och körde bilen med värmen på, parkerad i (väldigt) lätt sluttning och tomgångskörning i cirka 15-20 minuter och sedan en lång runda med värmen på max när det var runt 32 grader ute.

Fick fylla på en gång där och sedan en gång till några dagar senare.

Nu har jag inte behövt fylla på de senaste två veckorna. Nivån håller sig, till och med efter en runda tur/retur till Elmia från Lund igår.
Tidigare har jag fått fylla på var och varannan dag.

Tänker att det kan vara en billig grej att testa innan man ger sig på de andra dyra och jobbiga lösningarna.

Benämning: Urluftningsslang
Artikelnummer: 31274900
Pris: 385 kronor

Har samma problem på en Volvo v70 D4 2016
Har läst om din text minst 15ggr utan att förstå 😅 Skulle vara tacksam om du kunde förklara exakt vad du gjorde, gärna med bilder om du kan. Vore tacksam.
Gasspjäll- justering.

Det ska vara stängt och ska inte behöva […]

740 som krånglar

231 så är det något fel på […]

Åtdragning vattenpump B230E

Enligt Haynes ska vattenpumpens skruvar dras med 2[…]

Automatlådan fast i "P"

På med tändning, av med fläkten, l[…]