Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
Bra info för dom med bensinare, har inte sett någon skriven brytpunkt i forumet tidigare.
Hittar du något liknande för diesel-VEA framöver så posta gärna.

Håller man vettiga körcykler, färsk olja i sumpen, har uppdaterad EGR-kylning (som går varmare för reducerad kondens) så är jag övertygad att man har goda möjligheter att köra en tidig VEA dieselbil tills den hamnar på skroten av andra orsaker än hög oljekonsumtion.
Med det sagt så hade jag antagligen inte köpt min för fyra år sen om jag hade haft bättre koll på barnsjukdomarna då.
av rosefors
Jag håller med om att man sannolikt kan minska risken att drabbas av problemet om man framför allt genomför tätare oljebyten. Problemet är att har man inte efterlevt den strategin tidigare och tidigare ägare inte gjort det heller så är det sannolikt gott med klet i dom där oljeringarna redan som det är även om dom inte är igentäppta än. Det mest vanskliga är att köpa en sådan bil idag. Det går ju bara inte om man inte vet att kolvar med oljeringar faktiskt är bytt. I annat fall får man budgetera in en hundring extra i sitt bilköp för att eventuellt behöva handskas med problemet för så hög är ju risken.

Jag ska hålla utkik efter en bulletin ang DieselVEA och återkommer med den isåfall. VolvoÅF vill ogärna dela med sig av sådana kampanjer med kunderna.
Användarvisningsbild
av PalleH
rosefors skrev: tor 11 aug 2022, 18:47
Cotag skrev:Det är påståendet att "Alla VEA hade inte dessa oljeringar i starten av sin produktion om jag förstått det rätt." som jag vill att du ger källa på.
Jag antar att du menar från 2013-15 när jag försöker tolka ditt svammel?

Att det är skillnad på ringar/kolvar ( och mycket annat för den delen) i motormodeller före och efter någon gång runt -16 är det antagligen ganska få som säger emot.

Vilken "generation" av ringar/kolvar tänker du att min VEA (tidig -14) har?
Jag tycker jag har varit ganska tydlig med att jag inte vet vet när Volvo började använda sig av dom berörda lågfriktionsoljeringarna på respektive motortyp utan bara sagt att alla VEA-motorer omfattas över en viss produktionsperiod. Det är egentligen inte det viktiga i budskapet utan istället vilken oljeringstyp man har i sin bil., För din D4 liksom för alla andra ska du kunna fastställa vilken typ det är i din bil via VIDA / Volvo. Har du den gamla traditionella oljeringsgenomföringen av veckad flänsplåt med var sin ringskrapa på vardera sida så kommer du inte få problem. Har du däremot en solid ring med små borrade hål med en virad spiral på utsidan kommer du sannolikt få problem precis som alla andra.

För övrigt vore det mer klädsamt om du tog till uppgiften lite mer konstruktivt istället för att neurotiskt fäkta emot och dra i alla klassiska försvarsmekanismväxlar genom att misskreditera uppgiftslämnaren. Vad för källa hade du tänkt dig egentligen? Att Volvo officiellt skulle gå ut med uppgiften att alla som äger en D4 kommer få en saftig oljeförbrukning? Isåfall kommer du få vänta länge. Var glad istället över att du fått en heads upp så att du kan göra din egen fortsatta research och fatta beslut därefter.
Så man måste koppla upp bilen med vida för att fastställa vilka kolvringar man har,det går inte att använda vin nummret på bilen?

Tror att det är läge att byta generator[…]

Precis. Där gäller en gång om &ari[…]

Råd vid punktering

@StefanN , Som Vianor då, fast jag ser inte[…]

B21A drar över 4 liter milen

Du måste mäta ventilspelet, annars &quo[…]