Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joelsu
Hej!

Hela Ljusreglage-panelen har dött för mig. Jag kan inte öppna tanklock, backlucka, dimma instrumenteringen, använda parkeringsljus/stänga av halvljusen eller slå på dimljus. Alla funktioner är helt döda. Dessutom kan jag inte aktivera helljusen, men övriga funktioner på den spaken fungerar, så jag kan blinka och navigera i menyerna.

Panelen i fråga:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... jusreglage

Säkring 23 i motorrummet är märkt ljusreglage, men den är hel.
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... i-motorrum

Vad kan fela?

Det var inte lätt att få en verkstadstid nu, och det är inte så kul att vara utan helljus på skogsvägarna nu när mörkret smyger sig på.
Nu har jag inte schemat framför mig, men skulle tro att den bara smiter iväg till CEM, ingen kontakt i andra änden alltså.

Testat att byta säkringen trots att den ser hel ut? Ibland kan dom gå av väldigt subtilt.

Har du tur dyker Doomis upp, han verkar ha koll på det mesta :-D
Alla funktioner styrs med LIN, så där ligger nog felet. Antingen trasig LSM eller kommunikationen till CEM.
haha ja nu är jag här Steffe.

Edit. Om du kan se om symbolerna lyser när du startar bilen, då vet du i alla fall att den har spänning och att kommunikationen från CEM fungerar. Då kan man nästan till 100% säga att ljusmodulen(LSM) är trasig
Hej!

Tack för hjälpen!

Ja, jag bytte säkringen fast den var hel.

Vad är det dom ska lysa när jag startar bilen? Dioderna på ljusreglage-panelerna är heldöda, dimljussymbolen lyser, men ej helljussymbolen.
Hej! Ursäkta att jag glömde uppdatera om lösningen, men nu är jag här!

Nåt var fel i själva ljusreglagepanelen, och den byttes mot en ny. Kostade 1928 kr med felsökning, reservdel och byte. Det sistnämnda tog de inte betalt för.

Man hade kanske kunnat demontera ljusreglaget och leta efter nåt trasigt däri, men jag var bara glad att felet var lätthittat och att det inte gjorde mig ännu fattigare.

Tror att det är läge att byta generator[…]

Precis. Där gäller en gång om &ari[…]

Råd vid punktering

@StefanN , Som Vianor då, fast jag ser inte[…]

B21A drar över 4 liter milen

Du måste mäta ventilspelet, annars &quo[…]