Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Catan90
Jag är i Turkiet och nu precis nu så tändes motor lampan vad kan detta innebära när den säger service erfordras. Är det något akut eller något som kan åtgärdas om 1 - 2 veckor? Är det något som skall bytas ut som tändstift eller varför kommer en sådan text fram vilka alternativ kan det vara. Är just nu desperat och därför frågar jag på detta sätt. Behöver lite experice tips på vad det kan vara. Skall ta den till Volvo här eller i Sverige. Volvo här har 2 veckor vänte tid. Skall jag köra med bilen under tiden eller inte

Kan det vara luft filter?

Senast redigerad av 2 Catan90, redigerad totalt 0 gång.
Är ju omöjligt att svara på utan att läst ut vilken kod som är satt på just din bil, annars är det ju bara spekulationer utan att veta alls. Är man det minsta intresserad tycker jag man bör införskaffa en OBD2-läsare, sparar mkt tid och pengar om man vill veta orsaken till felkoder och finns ju de som kostar ifrån några hundringar.
Har numer alltid min iCarsoft i handskfacket så kan jag läsa ut bekantas bilar på jobbet, under besök eller min egen bil om det skulle hända när man är ute och kör. :)
Senast redigerad av 1 dannesk, redigerad totalt 0 gånger.
dannesk skrev:Är ju omöjligt att svara på utan att läst ut vilken kod som är satt på just din bil, annars är det ju bara spekulationer utan att veta alls. Är man det minsta intresserad tycker jag man bör införskaffa en OBD2-läsare, spara mkt tid och pengar om man vill veta orsaken till felkoder. Har alltid min iCarsoft i handskfacket numera så kan jag läsa ut bekantas bilar på jobbet, under besök eller min om det skulle hända när man är ute och kör. :)
Kommer med mer info snart skall koppla in bsr läsaren snart kan dock inte göra det i just detta ögonblick men snart Kommer jag med mer info

SM-G988B cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

Okey nu har jag varit hos verkstaden och dom säger gasspjäll har gått sönder. Dom gav mig 3 alternativ
1. Alternativ är ta loss gasspjäll och kolla in uti och försöka laga det som är trasigt kostar ca 1000 kr
2. Alternativ är att få hit en gasspjäll från en krockad bil som är fungerar 100% inget fel med den bara att den är begagnad och det skall kosta ca 3000 kr
Och sista alternativet är få hit en helt ny gasspjäll och det kommer kosta ca 5000 kr vad tycker ni jag borde göra måste kunna ta mig hem och har inte mycket semester kassa kvar om man får säga så. Har bilia kortet som jag kan dra på avbetalning.

Tycker ni jag borde först kolla om dom kan laga delen eller direkt köra på helt ny del? Är inte så mycket för 2. Alternativet. Om dom inte kan laga så kommer det ju inte kosta mig något så då kommer dom endast lägga bilen 3 dagar i vilo för sedan hämta hit delen från istabul och sedan installera denna del etc.

Vad kan orsaken vara för att en gasspjäll går sönder?

Både alternativ 1 och 2 kostar ju (även tillsammans) mindre än alternativ 3. Men funkar inte alternativ 1 och 2 och du är tvungen att ta 3 så blir den sammanlagda kostnaden högre än att direkt hoppa på alternativ 3. Det är din plånbok som styr. Du har ju dock några mil till Sverige från Turkiet.
HerrP skrev:Både alternativ 1 och 2 kostar ju (även tillsammans) mindre än alternativ 3. Men funkar inte alternativ 1 och 2 och du är tvungen att ta 3 så blir den sammanlagda kostnaden högre än att direkt hoppa på alternativ 3. Det är din plånbok som styr. Du har ju dock några mil till Sverige från Turkiet.
Fast jag var inte så mycket för alternativ 2 och alternativ 1 är det ingen kostnad om han inte kan laga enda som jag tjänar på är 2 dagar tidigare om jag går på alternativ 3 för att skicka hit gasspjäll från istabul och inget annat så jag tänkte att jag kommer inte förlora något på det om jag testar alternativ 1 om inte det går så går jag på alternativ 3 direkt är min tanke.

Jag hade börjat med alternativ 1, så får ni gemensamt titta på om han kan laga det så pass att du kan köra upp bilen till Sverige.
Det är ju surt att bli stående halvvägs om det går sönder igen och bilen kanske blir okörbar...

Är det osäkert så hade jag låtit verkstan byta, även om det kostar.
Hellre lägga pengar på en reparation där du är nu än att något händer på vägen...
av EPR
En fundering bara, borde det inte vara billigare att få ett nytt gasspjäll i Turkiet än i Sverige? Så kanske lika bra att få det gjort, dvs bytt ut det, när du ändå är där? Men har ingen aning.
Varierande laddtryck Volvo 940

Får testa, felet känns som det må[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]