Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av OscarSjoblad
Tjena, märkte idag på morgonen när jag skulle starta 940in att jag inte hade någon el alls knappt ändå att den varit avstängd, testade senare idag hur länge batteriet skulle hålla och efter ca 1-1,5h så var det tillräckligt slut i batteriet att den inte orkade gå runt ett ända varv. Så undrar lite om någon har haft någon typ av samma problem som vet vad problemet kan vara.
En 944 Ftt 1996 är det.
av Rådlös
Det är säkert jättemånga som har upplevt den felbeskrivningen som du ger här. Men för att kunna ge ett bra svar måste du berätta lite mer och undersöka lite själv. Hur gammalt är batteriet t.ex? Ger generatorn någon laddspänning? (Spänning = Volt) Har du gjort några egna kopplingar med t.ex radio eller annan extra utrustning? Har du släpvagnsdrag och hur ser det ut? Har du kollat att alla lampor och fläktar m.m är avstängda när du lämnar bilen?
Det finns hundratals sådana här frågor att rada upp. Om du vet att du kan svara på detta så är en felsökning nästa steg. Då behövs det lite utrustning, en multimeter eller en tångamperemeter. Man gör så att man stänger av allt. Sedan börjar man med en av batterikablarna, går det någon ström i den och hur mycket? (Ström = Ampere) Om det gör det så blir nästa steg att hitta var det "läcker ström". Igenom säkringspanelen passerar den mesta strömmen. Det brukar visserligen vara uppdelat på flera grupper, ett par, tre olika förbrukare kan gå på samma säkring. Men mät på utgångarna var det går ström som i det läget inte borde gå där när allt är avstängt. (OBS! Det finns förbrukare som alltid drar ström, larm t.ex). Men ett larm drar så väldigt lite ström så det "känner man igen" när man ser mätaren. Det skall vara i storleksordningen mindre än 500 milliampere. Och om man vet att larmet är kopplat till den aktuella säkringen så är det ju "solklart" till varför det drar ström där. Man får hålla på tills man hittar en falsk storförbrukare som inte skall dra ström i detta läget. Där ligger felet.
Låter detta jobbigt och krångligt? Tala med en verkstad.
av OscarSjoblad
japp har kollat över bilen när jag stängt av och synligt sätt är inget igång har kollat över alla lampor mm och inga fläktar eller annat är igång. Batteriet är inget fel på då jag under natten kopplade bort batteriet och de funkade på morgonen att starta osv. Den funkar felfritt att köra osv det är bara att den drar ström någonstans så själv har jag gjort de lätta stegen att kolla vad som är fel.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det första du lär ta reda på är *hur* mycket ström den drar... Detta görs med en multimeter i ampere-läge eller dedikerad ampere-mätare.
När du vet det så rycker du en säkring åt gången tills förbrukningen går ner till normal nivå, och då har du hittat vart i systemet felet ligger och kan jobba dig vidare därifrån.

Normal viloförbrukning bör ligga på runt 30-40mA.
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]