Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tyvärr HAR Volvo problem med rost. Tittar man på KVD så är Volvo kraftigt överrepresenterade map olika typer av rostangrepp. (hänsyn tagen till mängden Volvobilar) Egentligen är det bara VW som konkurrerar med med Volvo i denna mindre smickrande topplacering.

Även bilar på stan, så är det bara Volvo (och nån VW, och Ford) som har rost ovanför vindrutan fram, samt galvsläpp/bubblor på skärmar och andra ställen. Främst V60 (gamla) och V70 2 (08-16) (Det har ju stått här i forumet också om första generationens XC60. )
Såg en häromdagen här i stan som hade rost vid bakskärm, samt ett antal med olika bubblor/galvsläpp. Tråkigt på en annars bekväm bil. De enda bilar på stan från V70 2 åldersspann som har rost som jag sett live, är just Volvo.

Nya SPA-plattformen skriver jag inget om, ty Vi Bilägare har skrivit tillräckligt mycket om den plattformens rostproblem.

Den är ju även en försämring på många andra plan jämfört med tidigare Volvobilar. Hårdare stolar, mer känslig för däckbuller på främst grov asfalt. (något som också stått om här i forumet)

Jag har provkört en lätt begagnad V90 och den valde jag med 17-tums hjul med erkänt tysta Michelin Primacy 4, för att den skulle få en sportslig chans att inte vara allt för bullrig, men jag märkte snart att den inte når upp till de krav/nivå jag har för att kunna trivas i en bil.

Hur den skulle vara med mer vanliga 18" eller kanske ännu större hjul, med eltejpstunna däck, vågar jag inte tänka på.

Jag har kört en del Peuegot 308 SW, förra generationen, (2013-2021) och konstaterar att den är klart tystare. (s
även den med Michelin Primacy 4, dock 16-tum) Även V70 (08-16) har bra ljudkomfort.

Även stolarna i V90/S90 är stenhårda. Jag vill inte sitta så hårt när äter lunch ens, och än mindre framför hockey-VM. Jag fattar inte att folk köper dem.
Har inte orkat bemöda mig nämna andra tillkortakommanden på V70II. Går lite utanför scoopet, men just rost ovanför vindrutan är supervanligt problem på V70II.

Till dess försvar skulle jag vilja påstå att karossen är ganska motståndskraftig mot rost. Baklucka och huv i plast bidrar såklart till pluskontot. Mycket exponerad dubbelplåt baktill som ju är väldigt svårt att över huvud taget kunna göra något åt, samt att fukt kryper innanför och under skarvmassan på bakpartiet på ganska många ställen och rostar utan att det syns tillhör minuskontot.

Ett par andra vanliga problem är ganska vanligt förekommande vattenläckage in i kupén, mycket mödosamt att byta kupéfläkten som kräver att hela instrumentpanelen plockas ner, vanligt att framdörrarna börjar hänga ner och behöver nya bussningar till gångjärnen för 1000 spänn per dörr, och att kablaget till framdörrarna skavs sönder (till viss del avhjälpt efter 2010 års modell eller nått sånt).

Råkar man dessutom ha dynaudio-ljudet så är bashögtalarna högst troligen kass, vilket iof inte är ett dugg bättre på P2. Standrardljudet i P2 är dock sjukt bra för vad det är, särskilt med HU-803 innan facelift.

ja, alla nät stängs inte över en na[…]

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]