Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tomdavids
Har aldrig prövat detta. Om någon kan hjälpa mig vad jag ska göra. Har jag garanti?

Jag bytte partikelfilter, hela faderullan i min v70 2010.
För lite över 3 år sedan. Den har gått 6500.
Detta byttes på Volvo auktoriserad verkstad, för 22.000

Och nu så enligt min verkstad som tar hand om små saker så behövs den byttas igen.

Ska det verkligen vara så? Borde det inte klara mycket mera. Jag vill fan inte punga ut 22000 igen för ytligare 6500 mil.

Vad jag kan hitta så ska det klara det dubbla eller det 3 dubbla.

Jag pendlar till jobbet varje dag så behöver verkligen ha en bil som rullar.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Det beror ju lite på hur långt du pendlar, och om du kör lite långkörning då och då. Får bilen inte chansen att bränna ur filtret, så kommer det sota igen så pass att bilen inte klarar att förbränna det själv.

Några modeller har dock byte som standard, men det verkar vara 12000 mil intervall på det.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Oj. Ja, det borde ju vara tillräckligt kan jag tycka. Men är det något problem med bilen, eller är det bara något verkstaden nämnde ändå?

Låter ju som sagt märkligt om det skulle behöva bytas så pass snart.
av Tomdavids
Det är probelm ja. Hackar, tappar kraft m.m

Har en lokal verkstad. Ruggit duktig. Dock inte Volvo verkstad.
Men han har kollat, felsökt och kopplat in dator.

Alla symptom säger partikelfilter. Bilen säger partikelfilter. Så ja….

Och ja. Det borde ju vara tillräckligt tycker man med att åka det.

Och ja, jag tycker det känns jättemärkligt att behöva byta så fort.
av Doomis
Känns inte som nåt garantiärende. När började bilen hacka och gå dåligt? Låter som nåt helt annat är partikelfiltret. Det låter snarare som ett läckage. Men det har säkert ett avgörande gällande felkoden partikelfiltret.

Din supermeck, kan han se hur många gram partiklar filtret är mättat med? Det kan man läsa ut i VIDA. Det ger också en indikation hur illa det är i filtret.
av kvillebäck
Tror att din motor inte pytsar ut eolys som den skall när du tankat. Då klarar inte motorn att bränna ur filtret som det skall.

Köp DPF cleaner att hälla i tanken innan du åker till jobbet på måndag. Eller ge dig ut och kör så du håller 4000 RPM och hoppas på det bästa.

Annars
1. låt någon göra rent filtret.
2. Kontrollera tanken för Eolys och att pumpen fungerar.
3 använd VIDA och beordra pumpen att mata fram eolys.
4 Markera filterbyte i VIDA.

Kör sedan som folk och pressa inte på med laddtryck. När turbon laddar får du sot som sätter sig i partikelfiltret.
När du gör service så se till att få RÄTT motorolja. Fråga noga på olika forum. Det finns bättre olja än den som Volvo rekommenderar.

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]

Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]