Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hagfeldt
#1509955
Jag har en V70 2.5T 2005 som jag har ställt in mig på att byta vevhusventilationen på, detta på grund av att det är ett litet övertryck vid oljepåfyllningen. När jag har gjort testet med en engångshandske och det är ca 2-3 sekunder mellan första och andra bilden. Det är inget jätte tryck men skall det inte vara sugande effekt när man öppnar locket och inte blåsande effekt?

Jag kollade ner till oljefällan, och detta ser väl ganska nybytt ut va? Dels med tanke på att det inte är allt för skitigt och att slangklämmorna inte ser "original" ut?

Det står ingenstans i serviceboken att vevhusventilationen är bytt.

Det jag önskar att få svar på är om man kan skita i att byta vevhusventilationen och köra vidare utan att oroa sig för att trycka någon packning någonstans?
Bilagor
20220819_153451.jpg
20220819_153451.jpg (2.22 MiB) Visad 1427 gånger
20220819_153503.jpg
20220819_153503.jpg (2.64 MiB) Visad 1427 gånger
20220819_153443.jpg
20220819_153443.jpg (2.46 MiB) Visad 1427 gånger
Screenshot_20220825-104238_Gallery.jpg
Screenshot_20220825-104238_Gallery.jpg (1.06 MiB) Visad 1427 gånger
Screenshot_20220825-104211_Gallery.jpg
Screenshot_20220825-104211_Gallery.jpg (1001.66 KiB) Visad 1427 gånger
av trasker
#1510051
På min 2.5T -04 ser det likande ut.

Var in på en oberoende verkstad och det första som mötte mig var killen som tidigare servat våra bilar på märkesverkstaden :-)

Jag vet inte exakt vad det kommer kosta att få ventilationen rengjord men gissar ~1500, bokade andra jobb samtidigt och fick allt i klumpsumma.

Det är ju inte ett byte av vevhusventilationen utan en rengöring.
av hagfeldt
#1510343
Så det verkar som att det är ett byte/rengöring som gäller? Tycker som sagt att den ser ganska nybytt ut och det skall väl hålla bra många år och mil efter man gjort ett byte? Tänker att det inte är något jätte övertryck, men det är ju inte sugande heller :-)
Användarvisningsbild
av Greffel
#1510425
Det där skall du ju såklart titta på direkt.
Tycker din motor ser ren och fin ut 😀
Bytt eller inte är svårt att avgöra, men testet med handsken tyder på att det ät tätt.
Så även om det är bytt kanske mekanikern missade att rensa passagen in i motorn.
av sicnarf
#1510478
Mekaniker fusk alltså! Han har bytt grejer för syns skull men knappast rensat något. 2000 har han tagit minst för 20 min jobb. När gjordes jobbet? Har du kvitto?
av SnurreSprätt
#1510487
Minns jag rätt så har dom 2 nivåer för vevhus historien, ena är att blåsa lite med tryckluft och små spraya lite med ex brekleen (stavning) typ för att "göra rent". Andra inkl även byte av fälla.
Mitt personliga råd är att byt alla slangar, fälla osv. Finns sats på Vparts om man inte vill betala vad volvo tar.
Va ett tag sen det här pysslades med men har för mig det va nån banjo krök eller liknande som hade utgått men som gick att köpa i från S80/S60 som va i princip det samma.

Även om det kanske känns som en dryg sak att göra (om man gör det ordentligt) iom att insug och div sånt måste bort så är det en god investering om man tänkt ha kvar bilen en längre tid. Framför allt mot uttryckta packningar och skit som det innebär med medföljande oljeläckage och grejer.
av hagfeldt
#1510829
Jag har inga kvitton och det står inte uppskriven någonstans, köpte bilen i höstas och vag inställd på att jag skulle byta ventilationen, men jag tyckte den såg ganska nybytt ut i och med att den både ser fräsch ut och att slangklämman inte ser original ut (tror att volvos klämmor brukar vara en sån där som man klämmer ihop låsningen och inte som denna som man skruvar ihop)

Utöver själva bytet så rensar man väl kanalen som är under oljefäĺlan som går ner i slumpen med en 90 graders vinkel?

I vintras så bytte jag på min V70R 1998 och kanaler och oljefälla såg hur fina ut som helst, nästan inget gegg alls som fastnat där, men ändå så puffar det ut lite rök från oljestickan, tänker att det kan vara så att det ändå inte är helt illa att det inte är sugande?
Användarvisningsbild
av Greffel
#1510929
fixa till det bra :)
Kolla innan om det läcker olja från motorn någon stans, tag även loss kåporna vid kamrem/drev och kolla efter läckage där. Hoppas du klarat det hela precis
Användarvisningsbild
av 144
#1510951
Jag kan nästan lova att det inte är oljefällan det är stopp i utan det lilla röret som sitter skruvat under insuget: viewtopic.php?f=19&t=161440&start=20
Tänk på att termostaten måste plockas bort för att få bort insuget (jag lyckades iaf inte utan att göra det) så den kan man passa på att byta om man inte vet om det är gjort, annars bara ny packning till denna samt ny packning till insugsgrenröret. Passa även på att ta bort och gör rent gasspjället så köp ny packning till det också.
Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]