Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min V60 2020 Diesel har gått 6800 mil och jag ska ha min sista service snart innan mitt serviceavtal går ut.
Med tanke på min körning nu betalar jag 450kr per månad för serviceavtal.

Nu har jag fått brev att om 3 veckor kommer mitt avtal kosta 627kr per månad om jag vill förlänga den.

Då frågar jag er experter här om det är värt det eller om jag ska betala servicekostnaden när jag väl servar den för jag kommer fortfarande serva på Volvo?

Det känns som jag oftast kommer betala för mycket per år för vad jag får eller har jag fel?
Kan någon här informera mig vad jag kommer få i serviceavtalet som jag inte får om jag betalar varje gång och vad brukar kommande servicar ungefär kosta?

Jag kommer troligen behålla bilen 2-3 år till är jag ganska säker på.
Är du helt säker på du ska behålla bilen mer än tre år, att körsträckan räcker och att du kommer att använda samma volvohandlare för service så skulle jag valt att förlänga serviceavtalet. Det kommer troligen vara något billigare och enklare.

Om du eventuellt säljer bilen innan skulle jag valt att betala servicen separat. Det finns annars en viss chans att du kommer att betala för något du inte använder. Säljer du bilen just innan service är de pengarna du betalat sedan senaste servicen "borta". Du kan också ha betalat "extra" för en stor service med kamremsbyte som du inte kommer att utnyttja.

Jag har haft serviceavtal för de första tre åren på mina bilar. Efter det har jag valt att betala när jag servar bilen, eftersom det är fullt möjligt att jag inte kommer ha kvar bilarna under hela avtalsperioden.
Efter tre första åren med 199:- i månaden för serviceavtal så avslutade jag det när det skulle öka till omkring 350:- . Bilens garanti har gått ut och jag har noll förtroende för Volvo verkstaden i fråga. Finns ingen anledning fortsätta anlita dem. Nu väljer jag själv en fristående seriös verkstad som jag vet av lång erfarenhet att de gör bra jobb. Kostnaden kanske blir densamma som om jag förlängt avtalet men so what, det är tillförlitlig service jag ska ha.
Bilia som jag har serviceavtal med så specar vilka servicar som ska göras och vad som ingår i respektive service. Jag kan köpa precis samma service utan avtal men då kostar det 10% (eller om det var 15%) mer.
Det är liksom inte svårare än så. Du får en rabatt på 10-15% och betalar månadsvis i förväg så du slipper lägga ut en klumpsumma när det väl är dags för service.
När mitt serviceavtal med rabatt gick ut efter 3 år så höjde dom till 600 kr
sa då upp det och gjorde nyligen 4 servicen vid 8000 mil och det kostade strax över 4000 kr på volvo verkstad, alltså sparade jag 3000 kr på att inte ha avtal
Secor15 skrev: fre 02 sep 2022, 20:57 När mitt serviceavtal med rabatt gick ut efter 3 år så höjde dom till 600 kr
sa då upp det och gjorde nyligen 4 servicen vid 8000 mil och det kostade strax över 4000 kr på volvo verkstad, alltså sparade jag 3000 kr på att inte ha avtal
Fast 600kr var ju knappast ett serviceavtal för ett år, utan flera år. Du har ju en större service vid 10 000mil, som kan kosta upp till 10 000kr, beroende på vad det är för modell.
Man måste verkligen ha full koll på både serviceschemat och den egna körningen för att kunna bedöma om ett serviceavtal lönar sig eller inte. Många vet till exempel inte att varannan service är en reducerad service om man kör under 1500/år, sen finns alla tillägg som bromsvätska, smörja takluckan, kamrem...
Lobocut skrev: sön 04 sep 2022, 22:42
Secor15 skrev: fre 02 sep 2022, 20:57 När mitt serviceavtal med rabatt gick ut efter 3 år så höjde dom till 600 kr
Fast 600kr var ju knappast ett serviceavtal för ett år, utan flera år. Du har ju en större service vid 10 000mil, som kan kosta upp till 10 000kr, beroende på vad det är för modell.
Jo det var för ett år...kollade både två o tre gånger
Secor15 skrev: tis 06 sep 2022, 21:17
Lobocut skrev: sön 04 sep 2022, 22:42
Jo det var för ett år...kollade både två o tre gånger
Jag tror det fortfarande inte. Ta bild och lägg upp så vi får se det.
V60 D4 MY15 - till verkstad

Funderar på att tillfälligt ta ur s&a[…]

HVO 100

Effektiv förbränning vet jag inte men de[…]

Det som är kvar o byta nu innan byte av styrv[…]

Få fart på styrservon

Funkade inte