Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Steffe3 skrev: ons 24 aug 2022, 18:20 Vid nästan 35k mil så låter det som jag ska vara glad att jag överlever till jobbet dagligen ;-)

Och då är 16-17000 mil av dom på E85 (givetvis utan att hoppa mellan bränslen dock), vilket i sig ökar risken till 500% om man ska tro det man läser lite här och var :-D
Nice! Alltid en trygghet att åka en bil man känner väl.

Köper man en ny idag ska man ju ta över någon annans skit, och det är alltid lite av ett lotteri. Och så ska den helst hålla ett par år framåt utan större ingrepp.

Både P2 och P3 kan avverka 40-50-60k mil. Bilägande är inte binärt. Den ena kan va bättre än den andra på något och vise versa på nått annat.
rosefors skrev:
Steffe3 skrev: ons 24 aug 2022, 18:20 Vid nästan 35k mil så låter det som jag ska vara glad att jag överlever till jobbet dagligen ;-)

Och då är 16-17000 mil av dom på E85 (givetvis utan att hoppa mellan bränslen dock), vilket i sig ökar risken till 500% om man ska tro det man läser lite här och var :-D
Nice! Alltid en trygghet att åka en bil man känner väl.

Köper man en ny idag ska man ju ta över någon annans skit, och det är alltid lite av ett lotteri. Och så ska den helst hålla ett par år framåt utan större ingrepp.

Både P2 och P3 kan avverka 40-50-60k mil. Bilägande är inte binärt. Den ena kan va bättre än den andra på något och vise versa på nått annat.
Jo, det var lite med glimten i ögat ;-) Känner till åtminstone en som gått över 70k vid det här laget. Precis som det finns måndagsex, så finns det dom som bara går och går.
Visst, den är rätt "dated" vid det här laget mot allt som dykt upp på senare tid, men min har en del faceliftutrustning och eftermonterad numera åtminstone som gör den lite modernare.
Jag försöker inte avråda någons att köpa V70II. Jag tycker däremot att oron över motorhaveri pga kamremstrassel är lite obefogad eftersom det är faktorer som går att styra över med hjälp av mindre resurser än vad som I övrigt krävs i extra omsorg på V70II jämfört med V70N . När det jobbet väl är gjort behöver man inte tänka på det de nästkommande 10.000 milen varpå ett rembyte räcker.
apersson850 skrev: ons 24 aug 2022, 22:49 Jag har passerat 37000 mil med min 2012:a. Än så länge gör den jobbet lika bra som när den var ny.
Jag är mest förvånad över att ännu har bara främre bussningarna till bakre bärarmarna behövt bytas. Alla andra leder och bussningar håller än.
Imponerande. Men du verkar ju ha tagit hand om din bil sen den var ny förstår jag, på en nivå som antagligen ligger utöver vad gemene man gör.

Att köra med originaldämpare som gått 37000 mil trodde jag dock inte existera.
Jag har haft frihjulshaveri på generatorn. Hade dock turen att höra att det lät lite konstigt när jag var 300 meter hemifrån. Då var motorn genomvarm, så det lät inte speciellt mycket. Morgonen efter, när motorn startats kall, lät det för jävligt. I mitt fall låste sig frihjulet och blev helt stumt. Jag stängde av och använde assistansen, som fortfarande var gällande då, till att skicka bilen till verkstad utan att starta fler gånger. Så min bil är ett bevis för att man kan hantera frihjulshaveri utan motorras. Åtminstone om man har lite öra för hur det ska höras.
Jag råkar vara uppvuxen i ett lastbilsåkeri. Det har genererat en lite annan syn på vad fordon behöver för att man ska kunna lita på dem, och i det fallet leva på dem, utan för många överraskningar.

Vid 22000 mil hade varenda led i framvagnen behövt bytas på den 854 Turbo jag en gång hade. Den var också köpt ny.
apersson850 skrev:Jag har haft frihjulshaveri på generatorn. Hade dock turen att höra att det lät lite konstigt när jag var 300 meter hemifrån. Då var motorn genomvarm, så det lät inte speciellt mycket. Morgonen efter, när motorn startats kall, lät det för jävligt. I mitt fall låste sig frihjulet och blev helt stumt. Jag stängde av och använde assistansen, som fortfarande var gällande då, till att skicka bilen till verkstad utan att starta fler gånger. Så min bil är ett bevis för att man kan hantera frihjulshaveri utan motorras. Åtminstone om man har lite öra för hur det ska höras.
Jag råkar vara uppvuxen i ett lastbilsåkeri. Det har genererat en lite annan syn på vad fordon behöver för att man ska kunna lita på dem, och i det fallet leva på dem, utan för många överraskningar.

Vid 22000 mil hade varenda led i framvagnen behövt bytas på den 854 Turbo jag en gång hade. Den var också köpt ny.
Vad bra att du säger det. Ytterligare ett bevis på att frihjulet måste bytas med intervall ihop med multiremmen. Sköter man det åtagandet så behöver man inte oroa sig mer än för någon annan bil.

Hur långt hade din V70 gått när du fick haveri?

Ang din 850 och alla leder så är min syn baserar på att ha bytt varenda framvagnsdel på båda varianterna detta:

Framvagnadetaljerna på P3 är av grövre dimension än på P2. Det kan säkert bidra till att V70II är tåligare just när det gäller leder. Man får dock sätta det i perspektiv till vad grejerna kostar och hur omständigt det är att byta. Till P2 kostar alla leder bestående av nya länkarmar med spindelled, nya stag och nya P-ändar från Lemförder 3500kr idag med standardpris på Autodoc. Dra av ytterligare en 500ing för den vanliga rabattsatsen som dyker upp varje vecka. För 3000 får man en nästan komplett ny framvagn i en kvalité som förmodligen är bättre än OEM, och eftersom P2 är så otroligt mycket mer lättmekad tar det inte mer än ett par timmar max att byta för den som är någorlunda mekarvan.

Skulle säga det talar betydligt mer till fördel för en V70N än för en V70II som gått 20.000 mil.
Man bör också ha med hjullager i det perspektivet som är en vanlig slitagedel och där V70II har dilemmat att magnetringen till ABS-givaren sitter integrerad i lagret. Eftersom denna inte är tätad utan utsatt för väder så behöver man ibland byta lagret inte för att lagret i sig är dåligt utan pga nämnda magnetring, men på P3 kan man inte byta lagret fram med vanliga verktyg. Behöver både press-satsen och en press, och ofta även ny givare. Att byta ett sånt lager på P3 tar lika mycket resurser i anspråk som att byta varenda led på hela bilen på P2.

Bakre bussningarna på P3 är ett sorgebarn i sig själv.
Senast redigerad av 1 rosefors, redigerad totalt 0 gånger.
apersson850 skrev: tor 25 aug 2022, 12:09
rosefors skrev:Hur långt hade din V70 gått när du fick haveri?
Ungefär 34000 mil.
Ok! Japp. Låter ungefär som det man brukar få höra. Runt 30k mil är vad dom mäktar med, vilket innebär att vill man vara på den trygga sidan bör man byta den senast efter 25. Då blir det att man bör byta den i samband med kamremsbytet.

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]

Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]