Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
vjohnj skrev:
VolvoB20 skrev:I veckan stängde de gröna dörren definitivt för att starta upp eller köra vidare någon reaktor i Tyskland som är i drift.

Kosta vad det kosta vill, till 31 December ska alla reaktorer vara urkopplade.
Nä. Dom sa ju att, kanske möjligen eventuellt behålla den i Bavaria en lite stund ju ;-)
Det är väl inte helt avgjort ännu.

De Gröna agerar under galgen och öppnar visserligen för att kärnkraft kan vara acceptabel.
De gröna anser att kärnkraftsdrift är acceptabel

Men de reserverar sig väldigt kraftigt. I händelse av en överhängande energibrist i södra Tyskland anser de gröna i det bayerska delstatsparlamentet att det är acceptabelt att fortsätta driva tyska kärnkraftverk under en begränsad tid. Ändå kvarstår de grönas ståndpunkt att Tyskland måste "komma ur denna högriskteknologi".

Skärpt stresstest för de gröna
På frågan om det gör mycket ont svarar gruppledare Ludwig Hartmann: Naturligtvis, "det här är alla saker som gör ont". Vapenleveranserna till Ukraina, sedan kolanvändningen och nu fortsatta driften av det sista bayerska kärnkraftverket Isar 2, som var tänkt att stängas den 31 december 2022.

Om det blir så beror på resultatet av det senaste stresstestet, med vilket klimat- och näringslivsminister Robert Habeck (De gröna) vill kontrollera om energiförsörjningen verkligen är säker under den kommande vintern.

Kärnkraften har blivit en stridsfråga inom den Tyska regeringen

Robert Habeck (de gröna), klimat- och näringslivsminister, har varit tydlig med att inte kan bli aktuellt att behålla kärnkraften för att lösa gaskrisen.

Man kan känna att de gröna nu också hotas av ett stresstest.
Användarvisningsbild
av poseidon
TommyP86 skrev: ons 24 aug 2022, 06:48 Vad har du för ved som är fossil då? Bild

Lite hjärnsläpp från min sida men Ek-ved som är några 100 år gammal kanske inte räknas som förnybar likt en snabbväxt gran?
Användarvisningsbild
av Cotag
Det blir bara bättre och bättre, tyska miljötalibaner tillåter alltså inte att fungerande kk-reaktorer rullar vidare.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Nu har Japan bestämt att storsatsa på kärnkraft. Återstarta befintliga och nybygga,

Det var ju olyckan i Japan som fick Tyskarna att avveckla

Hur lång tid tar det innan Tyskland följer Japan denna gång

https://www.ft.com/content/b380cb74-7b2 ... 1bd0dd478f
Användarvisningsbild
av VolvoB20
EON erbjuder fastpris för 12 månader för 7.81 kr/kWh här i södra Sverige.

Våra grannar som förbrukar 25000 kwh skulle få en räkning på 200.000 kr/år

Svettigt
Användarvisningsbild
av poseidon
StefanN skrev: ons 24 aug 2022, 21:11 Jag ska tillverka min egen el, sätter upp solceller på taket. Får ut ca 11 000kWh /år.
Bara för info har jag solceller både på sommarstuga och villan men ingen av dem producerar så mycket mellan nov-feb när jag har störst behov av uppvärmning.

Jag vågar heller inte gå över till timbaserat avtal (2x barn som snart är tonåringar).

Dvs jag kommer alltid behöva köpa el på vintern, sannolikt betydligt dyrare än vad jag kan sälja el för på sommaren.

Men totalt räknar jag med att det är återbetalt på 7-8 år.
Användarvisningsbild
av poseidon
VolvoB20 skrev: ons 24 aug 2022, 20:57 EON erbjuder fastpris för 12 månader för 7.81 kr/kWh här i södra Sverige.

Våra grannar som förbrukar 25000 kwh skulle få en räkning på 200.000 kr/år

Svettigt
Det är sjuuukt på riktigt!
  • 1
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 280
Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]