Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av MaxOlsson
#1509665
Tjenare!
Var på efterkontroll häromdagen efter att ha bytt tempgivare till motorn och nu startar bilen perfekt på kallstart. Den var väldigt trögstartad innan. Det konstiga nu är att jag har sämre avgasvärden än innan men bilen går bättre?
Co 2.0(0.5)
Lambdalampan lös innan jag bytte den givaren och sen nollade jag med 1ans säkring och lampan slocknade och har inte tänt sig igen.
Service är gjord på bilen med nya stift och olja och luftfilter osv.
Bilen går klockrent oavsett om det är tomgång eller gaspådrag.
Det jag vet sen innan är att det sitter chip för bränsle och tändning, vet dock inte vilket fabrikat.. Vad tror ni felet kan vara. Har även tätat om avgassystem och kollar alla slangar för luft in i motorn..
Användarvisningsbild
av lennarte
#1509713
Var motorn ordentligt varm? Igen tjyvluft på insugssidan??
av MaxOlsson
#1509758
lennarte skrev: tis 23 aug 2022, 06:45 Var motorn ordentligt varm? Igen tjyvluft på insugssidan??
Yes motorn var varm osv har idag sett över alla slangar ytterligare och klippt bort lite torrsprickor osv
Och såg även efter noggrannare titt att det läcker skapligt mellan grenrör och turbo.. Borde vara det som är boven men märkte att det inte sitter nån packning där? Ska det göra det?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1509765
Är inte 100 hemma på turbomodeller. Vissa har packning, vissa inte. Eller egentligen, det ska inte vara någon packning där men det finns packning att köpa🙄🤔
av MaxOlsson
#1509779
Såg på nån annan tråd att vissa hade satt dit packning men haft problem med läckage ändå. Så det var tydligen renslipning och sen montagepasta som gällde om man ville ha det helt tätt 😁

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]