Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nyss blivit av med firmabilen, så ska skaffa en ny brukis. Snöat in mig på en V70. Gillar skarpt allt med fas 2, har dock aldrig haft en niklas så kan ej uttala mig där.

Men! Till frågan. Har (alla)? utav volvos motorer efter -08 problem med bristande kamremsskydd? Verkar vara på nästan alla när man läser... Min fars D5 -08 stack multiremmen på, trasslade in sig i kamrem. Även en annan bekant fick bevittna detta fenomen, men på sin 2.5FT. 2.5T och 2.5FT är ju samma motor mer eller mindre, så antar att det kan hända även på en 2.5T

Vill ha en bensinare, och hamnar då på en 2.5T. Vill ju helst skaffa en -08 eller senare, men inte om dessa lider av svagt kamremsskydd. Är det bättre att skaffa en V70N classic? Är 2.5T motorn bättre mellan årgång 2001-2007 än 2008-2010?
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: tänk på att skriva en beskrivande rubrik
Skaffa bara nya remmar, spännrulle till multiremmen, byt frihjulskoppking till generatorn och lager till AC-kopplingen så behöver du inte vara mer orolig för kamremshaveri.

Den stora skillnaden i underhåll och livslängd mellan V70N och V70II (Fas2) har inte med motor att göra utan det faktum att hela bottenplattan och alla delar på undersidan är en Ford och som sådant en orgie av rost. Rostskyddet är mycket bättre på V70N. Nu när V70II är 10+ år så är dessa ett frasigt kex undertill. Underhållet och reparationer är dessutom mycket lättare att utföra på V70N då alla leder och fjäderben är betydligt lättare att demontera.

V70N är en "enklare" bil, men både betydligt billigare att äga, enklare att hålla i skick och avsevärt rappare att köra då den både är mindre och väger mindre.
Senast redigerad av 1 rosefors, redigerad totalt 0 gånger.
rosefors skrev:Skaffa bara nya remmar, spännrulle till multiremmen, byt frihjulskoppking till generatorn och lager till AC-kopplingen så behöver du inte vara mer orolig för kamremshaveri.

Den stora skillnaden i underhåll och livslängd mellan V70N och V70II (Fas2) har inte med motor att göra utan det faktum att hela bottenplattan och alla delar på undersidan är en Ford och som sådant en orgie av rost. Rostskyddet är mycket bättre på V70N. Nu när V70II är 10+ år så är dessa ett frasigt kex undertill. Underhållet och reparationer är dessutom mycket lättare att utföra på V70N då alla leder och fjäderben är betydligt lättare att demontera.

V70N är en "enklare" bil, men både betydligt billigare att äga, enklare att hålla i skick och avsevärt rappare att köra då den både är mindre och väger mindre.
Håller inte med dig ang rost. Har och har haft flertalet V70II och har varken sett en orgie av rost eller att de är som ett frasigt kex undertill.
Tycker istället att de håller emot rost ganska bra och om du kikar på gatorna runt onkring, hur många V70II är väldigt rostiga?
berrabus skrev:
rosefors skrev:Skaffa bara nya remmar, spännrulle till multiremmen, byt frihjulskoppking till generatorn och lager till AC-kopplingen så behöver du inte vara mer orolig för kamremshaveri.

Håller inte med dig ang rost. Har och har haft flertalet V70II och har varken sett en orgie av rost eller att de är som ett frasigt kex undertill.
Tycker istället att de håller emot rost ganska bra och om du kikar på gatorna runt onkring, hur många V70II är väldigt rostiga?
Det är ett väletablerat faktum att P3-plattformen rostar duktigt. Bland annat är det därför det finns ett antal trådar med S80 V8 ägare som fått nedslag på besiktningen och tvingats byta subframe, vilket blivit en dyr affär då V8 har en unik subframe som inte finns på skrotarna i överflöd. Detta eftersom varenda bit metall i chassit som det står FoMoCo på är antingen obehandlad gjutjärn eller obehandlad pressad ekonomiplåt utan rostskydd och därför blir till fnöske vid den här åldern. Ett problem som över huvud taget inte finns på P2.
Det är väl SPA-plattformen som rostar rejält. Den designades under Ford-tiden, men med i princip bara Volvo-resurser. Att den rostar går nog inte att skylla på Ford. Det har Volvo ordnat alldeles själva.

P2 är nog den bäst rostskyddade av alla Volvos plattformar. De bilarna börjar dock bli rätt gamla nu, vilket medför andra problem.

V70II ligger någonstans mitt emellan ovanstående två. P2 är bättre, men det finns utan tvivel värre rostburkar.

Jag har ägt bilar från alla plattformarna ovan. Ingen av dem har rostat i någon nämnvärd utsträckning.
Tack för svaren!

Rost osv är inget bekymmer för mig, det går ju åtminstone visuellt att inspektera innan köp. Det är just motorbyte jag inte gärna råkar ut för på en bil värd ca 50k, då är ju motorbytet lika dyrt som bilen i sig och skroten som väntar.

Någon som vet om kamremmen sitter bättre skyddad mot brusten multirem på 2.5T mellan 01-08?
Malmstroem skrev: ons 24 aug 2022, 10:16 Det är väl SPA-plattformen som rostar rejält. Den designades under Ford-tiden, men med i princip bara Volvo-resurser. Att den rostar går nog inte att skylla på Ford. Det har Volvo ordnat alldeles själva.

P2 är nog den bäst rostskyddade av alla Volvos plattformar. De bilarna börjar dock bli rätt gamla nu, vilket medför andra problem.

V70II ligger någonstans mitt emellan ovanstående två. P2 är bättre, men det finns utan tvivel värre rostburkar.

Jag har ägt bilar från alla plattformarna ovan. Ingen av dem har rostat i någon nämnvärd utsträckning.
Hela chassit på V70II är en Ford mondeo. Det är deras bottenplatta. Det enda som är volvo på V70II är inredningen och karossen, i vissa fall motorn och typ Sensusmjukvaran. I princip varenda del har Fords logga stansad på sig, inklusive nästan samtliga elektronikenheter. Allting rostar därefter.
andreas318 skrev:Tack för svaren!

Rost osv är inget bekymmer för mig, det går ju åtminstone visuellt att inspektera innan köp. Det är just motorbyte jag inte gärna råkar ut för på en bil värd ca 50k, då är ju motorbytet lika dyrt som bilen i sig och skroten som väntar.

Någon som vet om kamremmen sitter bättre skyddad mot brusten multirem på 2.5T mellan 01-08?
En faktor i sammanhanget är att mycket utav chassidelarna rostar ovanifrån eller inuti vilket gör det extra svårt att inspektera. Rosten på chassit är iof inget problem, förrän det är "för sent", eller vid underhåll där P3 är pest att jobba med jämfört med P2 helt enkelt för att det är så mycket lortigare att ta i och för att skruv med mera rostar sönder.

Ang om kamremmen sitter bättre skyddad. Jag äger både en V70N 2.5T och en V70II 2.5T. Jag vågar inte säga om kamremmen sitter "bättre skyddad" men det som gäller är att båda motorerna har frihjulskoppling på genneratorn vilket är en av de främsta källorna till att kamremmen strimlas sönder och slamssorna letar sig in innan för kamremskåpan. Jag skulle säga att det kan drabba båda men man har helt enkelt inte hört om lika många fall på just V70N-bensinaren. En skillnad mellan dom båda är att på V70II sitter AC-remmen på utsidan vilket medför att söndertrasade delar av multiremmen inte kan vandra ut åt det hållet utan, som ett antagande, har ingenstans att ta vägen och kanske därför lättgare letar sig inåt kamremssidan. Dieseln V70N däremot vet jag att det även där förekommer haverier.
Malmstroem skrev: P2 är nog den bäst rostskyddade av alla Volvos plattformar. De bilarna börjar dock bli rätt gamla nu, vilket medför andra problem.
En kommentar ang denna biten.

Det är iof sant att med åldern kommer andra problem. Det som hör till saken är att V70N har varit sveriges vanligaste bil på vägarna och därför finns det tillgång till delar i överflöd för i princip småpengar. Finns hur mycket privatpersoner som helst som livnär sig på att köpa gamla V70N och sälja av dom i delar på både marketplace, blocket och Tradera, Det finns dessutom betydligt fler reservdelar/slitagedelar att tillgå för lägre pris från tredjepart till V70N. Ta exempelvis bromssköldar, en ganska rudimentär sak som behöver bytas ut i takt med tiden. Finns för nån hundring eller två för V70N, medans på V70II är det en Forddel och finns inte att få tag på från 3e-part vad jag kunnat se. Kostar runt 700 st på Volvo. Därav, ur rent ekonomisk och driftssynpunkt är V70N det bättre alternativet.

ja, alla nät stängs inte över en na[…]

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]