Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
Råkade i dag ut för bekymmer med kylan vid längre tur. Efter några timmar i växlande väder, fuktigt och sedan skitvarmt, blev det plötsligt varmare i bilen.
Det kom kalluft men som att det inte räckte
Ökade på blåset fram och bak till max och max kyla.
Fjösigt blås och, hjälpte ju något såklart men inte toppen.
Startade om bilen. Samma.
Fläkten lät men dålig fart.
Efter någon halvtimme till i värmen kom jag på något!
Slog av AC, men allt på fullt och kallast.
Fortfarande fjösigt med luft. Och...kallt! Trots 31 osköna grader ute!
Efter ganska snart började det blåsa lite mer, men kallt. Och mer. Och mer. Även bak ökade det, men kallt.
Efter fem minuter blåste det riktigt bra och ändå lite lätt svalare än ute. Till slut var där bara redigt varm luft.
Slog på AC och kall skön kyla kom, med bra fart.

Så vad hade hänt?
Evaporatorn hade frusit igen!

Är något fel trasigt? Ingen aning ännu. Fungerade utmärkt sista timmen hem.
Tillfällig otur? Mycket möjligt. Vädret var verkligen sjukt fuktigt först, följt av lite regn när vi rastade, följt av äckelvärme och fukt följt av äckelvärme.

Så drabbas ni av sämre flöde och sämre kyla såhär i värmen?
Full fläkt och kyla och stäng av AC och se om det börjar lösa till stig efter några minuter. I så fall, fläkta på tills bara yttervarm luft kommer innan AC igen.
av LJN
Har haft samma problem vid varm väderlek. Lösningen för mig har varit och stanna, stänga av bilen helt och start så kommer kylan igång. Hänt en gång 2021 och även 2022 dito.
Hade samma på min XC40 2020 men stängde av bilen och kollade efter trasiga säkringar men hittade inga men sen funkade det som vanligt igen när jag startade bilen. Har dock bara hänt en gång men fan vad jag blev nervös då garantin hade precis gått ut också.
Intressant att det löste sig för er med bara omstart. Vi stannade, passade på att vattna buskarna, låste bilen för att se om någon dator mådde konstigt. Efter ett tag så startade, samma sak. Stängde av. Väntade lite till. Startade, vi åkte. Totalt nästan en halvtimme från stopp (behövdes springas av sig lite också så var inte helt fel trots allt). Fortsatte och sedan arbetade min hjärna i kapp och jag hittade lösningen.

Kan vi ha haft olika fel? Eller samma, fast ni hade tur som gjorde att det självläkte då någon sensor tinades upp eller så?
Xanthopteryx skrev: mån 22 aug 2022, 07:17 Ah, då hann det tina lite kanske då?
Om du drabbas igen, testa att dra på full fläkt på kallaste och AC avstängd.
Så kan det vara, tack för tipset.
Har märkt att det knackar lite vart 10 sek när jag startar AC i början på färden, men det är kanske normalt eller?
av 20FJan
Jag har samma på S40-in. Kylpaketet frostar igen, inga problem vid min normala körning, men var jobbig i somras då vi åkte en längre tur i värmen. Stängde av ACn manuellt ca var 15onde minut i någon minut tills det blev för varmt och fick sätta igång den igen.
Tror det beror på att någon givare är dålig och borde bytas.
Ja håller det så ofta så låter det som en dålig givare, eller skräp på olycklig plats.
Vi fick inget fortsatt bekymmer. Vädret var dock väldigt speciellt så jag Gissar att en rad olyckliga omständigheter fick evaporatorn att bli ispaket.

Bud från utländsk intressent för […]

Shims under "bladfjäder"

På Sweedspeed är det några som by[…]

Kör Ctek Njord med lastbalansering

Baklucka låser ej

Hej alla! har en v70-99 som bakluckan inte lå[…]