Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av awelon
Hej skrivit här tidigare om en brusten drivrem som fick kamremmen att hoppa. Fick besked idag från firman att toppen spruckit vid lyftarna. Skrot.

Är måttligt glad idag då jag väntar barn när som helst och redan har dåligt med pengar.

Vad är bästa alternativet?

Bilen är en V70 D3 my 12

Hitta beg topp, isf var o vad kostar en sådan? Känns som billigaste alternativet men varken jag eller verkstan hittar någon just nu.

Beg motor. Ligger på ca 20 - 25t plus arbetskostnad. Vad kan vara rimligt?

Sälja bilen som reservdelsbil. Vad får man för sådan idag? Den är i fint skick i övrigt.

Tacksam för hjälp.

Mvh Fredrik
av awelon
Både jag och verkstan har letat och hittar bara topp till D4164T medans jag har en D5204T3. Någon som vet var man kan leta förutom laga.se el bildelsbasen.se ?
av awelon
Enligt verkstan jag har den på. En mekonomen verkstad. Trodde han byta topp skulle gå på drygt 20t kr. Men han var inte den som var bäst på det heller så han var kanske optimistisk :/
av oldtimersmc
Jag har just (efter 6 veckors väntan) fått fel motor för andra gången och nu så är min bägare full... motorn kostade ca 40 000 och bytet skall jag göra när jag får rätt motor.
Ytterligare en sväng men Merca skroten i Enköping
av oldtimersmc
förbannat jobbigt när man är i din sitts... Jag klarar mig har alltid en lösning.
Empati hjälper föga i detta läge men att fixa motorn är nog billigare än att skrota bilen.
av awelon
Oj, jobbigt att vänta så länge o sen få fel grejor! Hur långt kom du innan du insåg felet?

Jag funderar med på motorbyte. Nu när jag fått rätt motorkod hittade har fler alternativ, mellan 15 - 19t kr.

Hur svårt kan det vara egentligen att byta en motor rakt av? Förutsatt att man får rätt grejor så klart. Är Volvo motorerna svåra att lyfta ut och att dela / sätta ihop från växellådan? Tänker är det rätt grejor kanske det inte ens behövs VIDA?

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]

Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]