NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LiisaT
Hallå! Har en v50 2.0D 06:a som går upp i förbrukning från 0,4-0,5 till 0,7-0,8. Men känner hur den rycker till när den kommer upp i temp. Bessen visade högt k-värde. Har bytt luftfilter, oljefilter, olja och partikelfilter. Någon som har någon idé om vad det kan vara? :-D
av Alx
Jo men de kan fortfarande var något annat fel som har med de att göra.

Är tryckgivaren kontrollerad så den visar rimliga värden?
Är eolysen påfylld och återställd?
Spjället till regenerering brukar kunna ställa till med konstiga fel om de är skadat. Kolla så de rör sig lätt.

Nästan alla trådar här handlar om dessa fel så om du vill och kan finns de massor att läsa om du söker lite.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Håll koll på oljenivån i motorn, om genereringen går för ofta späs motoroljan ut med oförbränd diesel med katastrofalt resultat när nivå blivit för hög.
(Motorn kan börja tokvarva av sig självt, den går helt enkelt på sin egen olja och detta slutar oftast med totalhaveri)
av Teddy1975
Har samma problem på min V50 2.0D. Jag pratade med verkstaden och de tänkte att det med största sannolikhet är en dieselinjektor som läcker. Min bil kommer in för felsökning nästa tisdag.
av Teddy1975
Tja, jag vet faktiskt inte, jag upprepade bara vad mekanikern sa till mig. Men jag hoppas få svar på tisdag. Om möjligt vill jag se hur han utför felsökningen, vanligtvis låter de mig se vad de gör och förklara varför de gör det och vad de förväntar sig av resultatet.
av Teddy1975
Problemet med min bil visade sig vara en dålig spridare, men felet hittades först efter borttagning och tryckprovning av spridarna hos Bosch. Det var en ganska dyr reparation, eller snarare diagnos, men billigare än att köpa en annan begagnad V50 i samma skick.
Låg ljusbild, halvljus

Nej, kom precis in efter att ha kikat i VIDA. &quo[…]

Nästa elbil från Volvo?

Sett ett par ställen som baserat på b[…]

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]

Utgångspunkten är att styrväxeln s[…]