Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Tenco
#1509535
Tjenare ni allskunniga!
Har min b230fk med en t3/t4 turbo på som krånglar.
Den vägrar kallstarta ordentligt. Måste pumpa på gasen och försöka 2-3 gånger innan den kommer igång. Gjorde inte så efter turbo bytet. Kom senare.

Har också en lambda lampa som lyser, bytt lmm 2873844 gånger och bytt lambdan. Har en 97as årsmodell så har inte möjlighet att läsa ut felkoder.

Samt blir tomgången väldigt hög när bilen blivit varm, typ 1100, samt så känns tomgången ganska oroliga, skakar rätt mycket.

Hade en kabel som smällte i säkringsdosan som var till lamporna, kan något där påverka?
Saknas en skruv till lägesgivaren på spjällhuset kan de påverka? Samt är jag osäker på om den är inställd rätt, kan de orsaka dålig kallstart?

Stifftena är inte blöta, torra och ser bra ut. Både före och kallstart.
River håret av skallen snart....
Användarvisningsbild
av lennarte
#1509541
Börja med att fixa felen du nämnde så kan du utesluta dom. Det vanligaste felet när lampan för motorstörning lyser är att avgassystemet läcker lågonstans före lambdasonden. När den lampan lyser är motorn i "Limp Home Mod" och fungrerar efter i förbestämt "protokoll",
vilket kan förklara att den är svårstartad kall.
Läs ut och skriv ner felkoderna. Radera och håll tummarna. Kör en runda (någon mil) och kolla felkoderna. Där kan vara felkoder utan att lampan lyser. Den lyser om felet är något som stör avgasreningssystemet
Till en B230FK finns inga felkodsläsare att köpa utan du får bygga en själv av en blinkdosa från en äldre Volvo och ett OBD uttag från Kjell & Company. Läs igenom detta
viewtopic.php?f=57&t=31891
Och lycka till.... :-D :-D
av Tenco
#1509544
Placerat lambdan drygt 10cm från turbon så inget läckage innan den. Lättast hade varit som du säger att läsa ut felkoderna, men att bygga en egen har jag försökt med innan å gick käpp rätt åt helvette!

Även om jag nollar felkoderna igebom att rycka 1ans säkring så startar den på samma konstiga sätt. Innan den går in i limp mode, samt så borde den ju starta styp normalt öven i limp mode?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1509551
Exakt vilken skruv saknas på spjällägesgivaren? Ställskruven eller nån av dem som håller fast den?

Har du kollat tomgångsmotorn så den är ren och fungerar?
av Tenco
#1509575
En av dom som håller fast givaren mot spjällhuset som saknas, så givaren pekar typ ut på ena sidan, men ingen skillnad om man trycker in den.

Ska komma tomgångsmotorn ikväll, men har bytt den en gång tidigare utan framgång...
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1509577
Sitter inte spjällägesgivaren som den ska så är det HÖG prio på att se till att den sitter ordentligt. Har du möjlighet att prova en annan som sitter fast är det en bra ide.

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]