Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Redcreek
Hej Percy

Jag hade aldrig ens funderat på repsats. Oken bak kostar ungefär mellan 4-700 spänn styck för utbytes och då blir det som nytt.
Att byta packningar/dammskydd (repsats) är ett jäkla slabbande och bromsvätskan är inte världens trevligaste att gnugga händerna med.
Dessutom så brukar kolvarna vara rostskadade vilket gör att funktionen / tätheten inte blir något vidare, även efter rep.
Byt oken, det är enklast!
av Addekarlsson
Vill vända lite på det där...
Endast en gång som jag bytt ut ett bromsok som varit så illa gånget att det inte gick att rädda. Då ska man tänka på att jag renoverar upp bromsarna på alla mina bilar, som jag kör med dagligen. Och tro mig, det har blivit ett par bilar genom åren... :wink:

Att oken rostar ihop sker vanligen när bilar står länge, utan att användas. En bil som används, så kolvarna "masseras" med jämna mellanrum rostar sällan kolvarna sönder till den grad att dom är utom räddning med enkla medel.

Så varför slänga pengar i sjön, när man kan få en uppsättning riktigt schyssta bromsok för små pengar, i jämförelse med att köpa "nya", som ändå är renoverade?

Mvh/ Adde
av percy
jag håller med dig Redcreek, enklast hade varit att byta ok helt och hållet men det är fegt.... 8) . Jag är tyvärr en sån som gärna läser på om en sak och sedan utför jobbet själv. jag gillar sporten i det hela om man så säger. Om det sedan går att spara en krona så är det bonus.

my two cents.
Användarvisningsbild
av Redcreek
Håller med dig mer än du tror. Jag pillar på med det mesta och brukar försöka i det längsta att laga i stället för att byta.
Har repat bromsok så det räcker och det är bara att gratulera de som bara hittat fräscha kolvar på sina ok, jag har tyvärr inte samma erfarenhet. Är kolvarna fria från rost så är det definitivt värt ett försök.
Volvons ok bak är ju en barnlek att repa jämfört med de som sitter på äldre Audibilar, typ 100 -92 t.ex. 8)
Dessutom så håller de ju 5 ggr längre...
Val av motorolja

Intressant, den dyrare dunken står det bara […]

Så.. Iaf du, skulle inte vara särsk[…]

Bensinpriser v2

Är det bara en slump att Trump krigar mot l[…]

Volvo Premium sound högtalare (Harman Kardon)[…]