Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ichrolle
Har bestämt mig för att köpa en V60 CC 15-18.
Jag behöver en vad jag alltid (felaktigt?) kallat motorvärmare. Alltså, ställ in tidur så bilen är varm när man kommer ut under vintern.
Nu stöter jag på en massa olika benämningar för vad som verkar vara olika funktioner.
- Parkeringsvärmare
- Motorvärmare
- Programbar bränslevärmare
- Parkeringsvärmare (bränsledriven)
- Dieselvärmare (tidur)
- Motorvärmare (med tidur) / (utan tidur)

Vad är vad? Är det någon variant som bara värmer motorn? Och annan som värmer kupe´n?
Vilken variant vill man ha?
Användarvisningsbild
av fjohan82
Den bränsledrivna värmaren som sitter i dieslar (och även i bensinaren T5?) av dessa modeller värmer både motor och kupén när den är i drift innan avfärd.
Under färd hjälper den motorn att hålla värmen uppe under kall väderlek.

I min bil sitter det en värmare som har tidur och möjlighet att styra direktstart/tiduret via Volvos app (Volvo Cars). Minns dock inte om tidur och appen var standard eller tillval.
av ichrolle
Ok. Den jag tittar på nu har beskrivningen "VOC m fjärrstart parkvärm" enligt säljaren. Kollade på Biluppgifter.se och där står det "2B03 Fuel-driven auxilary heater with timer.
Så det borde innebära att jag kan starta värmaren från telefonappen samt ställa tiden att den ska vara varm kl 06.30 till exempel?

Men om det nu inte blir den här bilen. Hur ska jag tolka de andra beskrivningarna. Finns det bara en typ av värmare och den är VOC och tidsställbar? Bara att säljarna skriver det på 10 olika sätt?
Användarvisningsbild
av fjohan82
Precis, detta benämns olika och slarvas med...

Tittar man i denna länk (för 2017) på sidan 19 och framåt verkar det ha varit nedanstående.
https://docplayer.se/38372248-Prislista ... bEtwajI5Yw..

Bränslevärmare (Standard i diesel)
Programmerbar bränslevärmare (8900:-)
Klimatpaket (8900:-)
Klimatpaket med Volvo On Call för dieselmotorer (9900:-)
av ichrolle
Ok. Lite klarare. Tack!

I det dokumentet fick jag även ett hum om vad BE PRO tillägget i kan handla om. Vilket jag tänker är Business och Teknikpaket Pro.
av berrabus
ichrolle skrev:Har bestämt mig för att köpa en V60 CC 15-18.
Jag behöver en vad jag alltid (felaktigt?) kallat motorvärmare. Alltså, ställ in tidur så bilen är varm när man kommer ut under vintern.
Nu stöter jag på en massa olika benämningar för vad som verkar vara olika funktioner.
- Parkeringsvärmare
- Motorvärmare
- Programbar bränslevärmare
- Parkeringsvärmare (bränsledriven)
- Dieselvärmare (tidur)
- Motorvärmare (med tidur) / (utan tidur)

Vad är vad? Är det någon variant som bara värmer motorn? Och annan som värmer kupe´n?
Vilken variant vill man ha?
Pratar vi en dieselbil skulle jag nog påstå att allt du nämner är samma sak. Skillnaden är nog om man har den programerbar eller ej dvs tidur eller ej men värmaren sitter alltid där.
av gizzmokula
En sak till att tänka på. Vill du appstyrd (VOC) bränslevärmare så kolla att bilen har 4G modem eftersom 3G nätet är på väg att släckas ned. Min V60 -14 har 3G och då blir VOC värdelöst när 3G nätet släcks

Skickat från min SM-G991B via Tapatalk

Användarvisningsbild
av fjohan82
Ingen bil i denna forumdel har 4G mig veterligen...
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw