Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

:ninja: Hej! För någon månad sedan köpte jag en XC60 D3 AWD från 2011. Enda sen jag köpte bilen har det kommit upp ett meddelande om ”Volvo on call service erfordras” vilket jag kollade upp på plats och prutade några tusen så att det skulle täcka det misstänkta batteribytet (vilket det också visade sig vara)

Nog om detta. När jag bokade tid hos Volvo för att byta batteriet i VOC så hörde jag mig för om koden till Volvo ID och hon i receptionen kollade upp min bil och hävdade att den inte har stöd för fjärrstart av dieselvärmaren via VOC-appen. Den ska enligt henne ha haft den funktionen tidigare genom appen ”heater starter” men att Volvo stängt ner den tjänsten.

När jag läser i instruktionsboken så står det att man ska kunna fjärrstarta värmaren med SMS? Är den funktionen också borttagen? Helt sjukt dåligt om så är fallet då bilen såldes med en utrustning som sedan Volvo bara tar ifrån en?

Mina funderingar är nu följande:

Är det så illa som hon i receptionen på Volvo säger?
Går det att komma runt på något sätt för att kunna fjärrstarta värmaren?

Om så inte är fallet är VOC en helt värdelös funktion för mig och jag ser ingen som helst mening med att byta batteriet för ~3000 kr om jag inte har någon användning för det. Kan jag helt stänga av funktionen? Går det på något sätt att kvittera bort meddelandet ”Volvo on call service erfodras för gott utan att byta batteri?

Är i övrigt otroligt nöjd med bilen men Volvo som återförsäljare har jag inte fått något vidare första intryck av.
Jag är lite osäker på om alla 2011 har stöd för RHS via Volvo On Call. Det har med ditt ch.nr att göra. Du kan ha otur om du har ett tidigt ch.nr.
Men först och främst måste du veta om du timer på din bränslevärmare för att det överhuvudtaget ska fungera.
Sen kan det ju mycket väl vara så att de stängt ned RHS SMS nummer nu förtiden, det vet bara Volvo Cars, ring till support och kolla.
Ja det går att koppla bort, du måste in med bilen på verkstad så dom kan ladda ned en mjukvara VOC bort.
Doomis skrev: fre 19 aug 2022, 09:30 Jag är lite osäker på om alla 2011 har stöd för RHS via Volvo On Call. Det har med ditt ch.nr att göra. Du kan ha otur om du har ett tidigt ch.nr.
Men först och främst måste du veta om du timer på din bränslevärmare för att det överhuvudtaget ska fungera.
Sen kan det ju mycket väl vara så att de stängt ned RHS SMS nummer nu förtiden, det vet bara Volvo Cars, ring till support och kolla.
Ja det går att koppla bort, du måste in med bilen på verkstad så dom kan ladda ned en mjukvara VOC bort.
Tack för ett bra svar!

Min bil är tillverkad 2011-05. Var kan man se vilka tillverkningsnummer som har stöd för vad?

Har timer till värmaren som jag kan ställa in från menyn i bilen. Är det den du menar eller finns det en enkom timer för VOC?

Ska kolla med Volvos support vad som gäller med SMS-funktionen.
Groko skrev:Tack för ett bra svar!

Min bil är tillverkad 2011-05. Var kan man se vilka tillverkningsnummer som har stöd för vad?

Har timer till värmaren som jag kan ställa in från menyn i bilen. Är det den du menar eller finns det en enkom timer för VOC?

Ska kolla med Volvos support vad som gäller med SMS-funktionen.
Det ser jag som ett gott tecken att den inte är jätte tidig 2011. Och har du timer så är ju chanserna mycket stora. Det enda jag är orolig över är just sms tjänsten inte finns kvar. Hoppas ju det.
Grejen är den att sms tjänsten skickas till VOC telefonstyrenheten som startar värmaren. Kriteriet är att du har timer och direktstart.
Hoppas du får till någon lösning, det finns ju tredjepartsalternativ till VOC annars.

Men att en biltillverkare slutar tillhandahålla tekniska tjänster till bilar som är 10+ år, det är egentligen inte så konstigt tycker jag. Biltillverkarna har inte ens en skyldighet att tillhandahålla reservdelar till så pass gamla bilar.

Inom några år kommer 2G/3G-näten stängas ner, det kommer ju slå ut VOC för väldigt många bilar, alla innan SPA plattformen om jag förstått det rätt. Trist, men så är det tyvärr med tekniken, den föråldras och allt går inte att hålla vid liv för evigt.
Finns eftermarknadsprodukter för ett par tre tusenlappar, alt man kan progga sin nyckel om man har keyles så man kan starta värmaren med den, alt volvo har ett eget kitt for eftermontage där man startar värmaren med en liten fjärr

VOC lär ju iaf dö ut när 3g försvinner så det skulle jag inte lägga några pengar på idag.
Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]