Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En liten uppdatering: Bilhandlaren försöker slingra sig ur detta genom att de erbjudit "garanti i 200 mil eller 3 mån". Ingenstans i de papper vi skrivit under vid köp har vi frånsagt oss våra rättigheter i konsumentköplagen och därför kommer vi nu att ta ärendet vidare till konsumentrådgivning och därefter ARN. Garanti erbjuds ju utöver de rättigheter vi redan har, något som bilfirman inte verkar förstå.

Bilen har jag inte rört något mer då jag vill att en opartisk verkstad ska få titta på den och ge ett utlåtande som kan användas i anmälan till ARN. Har ni några tips här? Borde man välja en särskild verkstad över någon annan? Jag tänker att det kanske har med trovärdighet osv. att göra vid eventuell rättegång i ett senare skede.

Återkommer så fort det finns ny information :)

Och så går man via bilfirma för att slippa knövel.... suck
@introzen, De förstår precis. Bara buss på de igen och fråga skriftligt varför de säger sig inte behöva ansvara för detta där du åter beskriver problemet. De flesta försöker slinga sig till en början, man får tyvärr bara mala på för du har rätten på din sida. Vid privatköp har man inget alls ju.

Målet bör vara att slippa ARN då det tar så sanslöst lång tid, visst på ett mekaniskt fel lär de förlora men de har väl typ 6 månaders handläggningstid och är de sedan ej anslutna till MRF kan de väl strunta i deras beslut ändå och antar att man då får stämma de på en summa som är rolig eller hur man nu går visare

Så, är de anslutna till MRF?
Det har gått väldigt lång tid nu men kom på att jag glömde ge er en uppdatering på hur detta gick.

Efter ett halvårs kamp med konsumentrådgivare, bilfirman och ARN, fick vi till slut rätt på vårt ARN-ärende. Bilfirman är inte MRF-anslutna och meddelade trots ARNs beslut att de inte kommer att följa ARNs rekommendation utan hänvisar till avtalet vi skrivit. Efter att ha pratat med konsumentrådgivaren på kommunen som meddelade att Blocket i sina allmänna villkor för företag skrivit att företag ska följa ARNs rekommendationer, skickade jag till Blocket.se och förklarade att de har en oseriös bilfirma som inte tar ansvar och som annonserar hos dem.

Blocket svarade väldigt proffsigt och meddelade att de skickat ett ultimatum till bilfirman. Det tog inte mer än 4 timmar förrän bilfirman mailade oss och förklarade att de tänkt om och att de kommer att häva köpet och betala tillbaka hela köpeskillingen. Någon vecka efteråt kom beloppet in på kontot och några dagar efter det kom det tre killar och hämtade bilen.

Det tog cirka 8 månader allt som allt men det kändes oerhört skönt att få tillbaka 150 000kr som vi lagt på en bil som gick sönder efter en månad.

Felorsak vet jag än idag inte men jag misstänker att motorn dragit onormalt mycket olja och att detta i kombination med att de snålat med oljan efter oljebyte resulterat i att den gått torr.
introzen skrev: sön 22 okt 2023, 20:18 Det har gått väldigt lång tid nu men kom på att jag glömde ge er en uppdatering på hur detta gick.

Efter ett halvårs kamp med konsumentrådgivare, bilfirman och ARN, fick vi till slut rätt på vårt ARN-ärende. Bilfirman är inte MRF-anslutna och meddelade trots ARNs beslut att de inte kommer att följa ARNs rekommendation utan hänvisar till avtalet vi skrivit. Efter att ha pratat med konsumentrådgivaren på kommunen som meddelade att Blocket i sina allmänna villkor för företag skrivit att företag ska följa ARNs rekommendationer, skickade jag till Blocket.se och förklarade att de har en oseriös bilfirma som inte tar ansvar och som annonserar hos dem.

Blocket svarade väldigt proffsigt och meddelade att de skickat ett ultimatum till bilfirman. Det tog inte mer än 4 timmar förrän bilfirman mailade oss och förklarade att de tänkt om och att de kommer att häva köpet och betala tillbaka hela köpeskillingen. Någon vecka efteråt kom beloppet in på kontot och några dagar efter det kom det tre killar och hämtade bilen.

Det tog cirka 8 månader allt som allt men det kändes oerhört skönt att få tillbaka 150 000kr som vi lagt på en bil som gick sönder efter en månad.

Felorsak vet jag än idag inte men jag misstänker att motorn dragit onormalt mycket olja och att detta i kombination med att de snålat med oljan efter oljebyte resulterat i att den gått torr.
Kul att det gick vägen, om så en omväg så att säga. Bra jobbat och bra tips om Blockets villkor, det visste jag inte
Hade heller ingen aning om att Blocket har det med ARN i sina villkor. Det är ju riktigt värdefull information! Tyvärr brukar inte handlare bry sig särskilt mycket om vad AzRN beslutar. Det är ju bara ett rådgivande organ, men kan man inte annonsera sina bilar på blocket så kommer man såklart inte kunna sälja några bilar heller. Vilken räddning!

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]