Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lilleman
hej igår gick jag igenom en gastroskopiundersökning för första gången och jag hoppas att det var första och sista gången. det var ingen kul upplevelse :( det tog cirka 10minuter dem tog lite prover i magsäcken
vad är era erfarenheter av gastroskopi mvh/roger :)
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag har bra erfarenheter för jag har ej gjort det :wink: :lol:
Men farzan har gjort det och mummla något om att man får äta "krita" först?
Användarvisningsbild
av lilleman
jag slapp äta krita men fick dricka nån vätska som gör att det inte bubblar i magen sen efter det så fick jag svälja nån besk seg gojja som bedövar svaljet men man klöktes ju så förbannat iallafall :( dem gjorde 4-försök innan dem fick ner den så kallade slangen örk mvh/roger
Användarvisningsbild
av A80TD
Jag har varit med om det en gång och jag hoppas att det inte blir någon mer. Jag minns att jag låg på sidan och kväljde så att tårarna rann. Fick den där bedövningsdrinken för svalget, men inte hjälpte den :*O/ . Det kändes pinsamt att ligga där och torrspy och rapa luft helt okontrollerat.

Dessutom fastnade slangen lite på ett ställe i magen. Läkaren pressade på tills den sprättade iväg därnere på ett mycket obehagligt sätt. Jag hade ont där hela nästa dag.

Man ska tydligen begära att få bli sövd, enligt en jobbarkompis. De har nån slags lightversion av sövning så man dåsar till en stund och märker ingenting. Som bonus slipper man få ont i halsen efteråt eftersom man är avslappnad under ingreppet.
av 740Diesel
Har bara gjort endoskopi från baksidan!!! :(

Snacka om att känna sig utblottad... :???:
Användarvisningsbild
av lilleman
om det blir fler gånger så ska jag ha den lightbedövning
jag ångrar bittert att jag inte tog deras erbjudande
men man lär sig av misstagen :lol: mvh/roger
av matzen10
Har gjort det 2 ggr. Fick bedövningsspray före och blev erbjuden 2 mg Stesolid 20 min innan, vilket jag tackade nej till båda gångerna. Stesolid e lugnande/sederande. Gick bra. Det finns ju 2 olika slangar; en mindre för planerade ingrepp och en större för akuta/mer omfattande dito. Den större har diametern som en grövre trädgårdsslang.. Så jag blev glad när han tog den lilla och förklarade att jag inte behövde stirra på den grova rackaren. Han sa oxå att det var bra att jag tappade hakan för det skulle gå så mycket enklare då ;-). Det var inte ett dugg kul då!..men nu..
Men det var häftigt att se lite på insidan, även om det var gråskala!

Och jag håller med om att halsmusklerna jobbade emot så man fick ont några dagar efteråt; ganska obehaglig känsla.. För att inte tala om bedövningen som aldrig släppte! Man kan ju för f*n inte svälja ordentligt och är det någon gång man producerar saliv så är det då!

Nåja, hoppas de inte hittade några skumheter på er! Jag klarade mig. Än så länge.

Och jag hoppas att jag aldrig behöver göra endoskopi...

M V H
--> Matz
Användarvisningsbild
av lilleman
jag har gjort endoskopi det är ingen höjdare det heller.
slangen dem använde på gastroskopin var i lillfingerstorlek
när man fick den i halsen kändes det modell vattenledningsrör :lol: mvh/roger
Användarvisningsbild
av Phantom
Har gjort gastroskopi undersökningar 7 ggr :( Hade problem med övremagmunnen och tänkte då att jag skulle ingå i en studie för då skulle jag få min medicin gratis :D Vilket jag tyckte var smart...vad jag inte tänkte på då var att de då skulle göra fler gastroskopier :cry: Frågade om man kunde bli sövd/lightbedövad, men det ville de inte då jag ingick i undersökningen :( Det enda jag fick var den hemska sprayen i halsen som smakade pyton... Har nu inte gjort någon gastroskopi på några år och verkar inte behöva det igen som tur är...men jag tänker mig nog för nästa gång det börjar talas om studier inom vården :wink:
av NCR
Gjort 2 st gastro och en koloskopi så man är ganska filmad. Lika otrevligt bägge gångerna, kväljande och rapade med ont i halsen efteråt känner man igen. Dessutom med grym träningsvärk i magmusklerna efter att ha försökt spy sisådär 100ggr på 5 minuter. :???:

"OK Fredrik, försök att andas lungt nu"

"HUÄÄÄÄCKKKKK"

"Lugn och fin..aaaandas"

"Huuuuääääääcuuurkkkk?"

"Så ja, nu är vi förbi sväljreflexen, känns det bättre nu?"

"aaaa...aggg agg...kkk....HUUUÄÄÄÄCKKKKKKK"

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

Problem med ac + drivrem

[Bilder]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]