Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1508516
frasse4 skrev:Körde länge med rent vatten i min 940 i Thailand även i över 40 graders värme, var aldrig med om att den kokade
Det sitter förmodligen en annan termostat i bilarna där....
Användarvisningsbild
av frasse4
#1508522
Jag bytte till en vanlig termostat jag köpte i Sverige, tror det var 87 eller 90 grader för ett par år sedan. Jag fick byta hela termostathuset eftersom det gamla hade ärjat sönder efter att ha gått på rent vatten i många år antar jag.
tapatalk_-858390154_400x266.jpg
tapatalk_-858390154_400x266.jpg (19.82 KiB) Visad 362 gånger
av panth0n
#1508531
frasse4 skrev: fre 12 aug 2022, 18:44 Körde länge med rent vatten i min 940 i Thailand även i över 40 graders värme, var aldrig med om att den kokade
Annan termostat i de delarna av världen :)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1508636
En "svensk" termostat är 92°. Det är nära kokgränsen med bara vatten, dåligt kylarlock och riktig varmt sommarväder. Men det finns att köpa från 82°
av Rådlös
#1508754
Ett litet tips: viewtopic.php?f=3&t=170486

En IR-termometer är också bra om man vill kolla olika delar i kylsystemet och att vattnet cirkulerar som det skall överallt. Även till att jämföra med panelinstrumentet. Visar det samma värde som IR-termometern?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1508830
Tänk på att den undre kylarslangen ska vara riktigt, riktigt varm innan motorn kokar. Om motorn kokar utan att den är varm är det ingen (eller dålig) cirkulation i genom kylaren.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1509542
På en Volvo av denna typ blir det inga luftfickor om termostaten har öppnat, kanske den som är problemet

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]