Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Petra76
Har gått och köpt mig en V60 d3 som jag börjar undra vad jag köpt.
Det börjar med att bilen har ett vinande ljud när man gasar (låter exakt som om det skulle vara balansaxlarna på en vea motor, men sådan motor har jag inte).
Häromdagen så vi två tillfällen så reagerar inte bilen när jag gasar. Igår läste jag av bilen och fick följande felkoder:
P004900 övervarv turbin
P029900 turbo/kompressor A undertryck
P046C85 avgasrecirkulation sensor.

Var börjar jag med? Går felkoderna hand i hand?
Mycket tacksam för tips.
av UnleashFusion
Petra76 skrev: tor 11 aug 2022, 09:50 Har gått och köpt mig en V60 d3 som jag börjar undra vad jag köpt.
Det börjar med att bilen har ett vinande ljud när man gasar (låter exakt som om det skulle vara balansaxlarna på en vea motor, men sådan motor har jag inte).
Häromdagen så vi två tillfällen så reagerar inte bilen när jag gasar. Igår läste jag av bilen och fick följande felkoder:
P004900 övervarv turbin

Mycket tacksam för tips.
P004900 - T-Map givare som sitter vid utloppet av intercooler: viewtopic.php?t=136768
P029900 - viewtopic.php?t=144297 (kanske inte ger exakt resultat men något du kan kolla)
P046C85 är nog en av koderna uppe eller båda som triggar. fixar du ovan bör denna kod försvinna.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Petra76 skrev: tor 11 aug 2022, 09:50 Har gått och köpt mig en V60 d3 som jag börjar undra vad jag köpt.
P004900 övervarv turbin

Mycket tacksam för tips.
Köpt privat eller på firma och ur långt har den gått?
Är det på firma tänker jag att de får undersöka enligt konsumentköplagen
av Petra76
En tanke som har slagit mig innan med att den låter som att det kan vara en slang som är sprucken någonstans. Har aldrig ägt eller meckat med en turbo bil innan, var hittar jag slangen mellan turbo och insug?
Användarvisningsbild
av Micce1980
@Petra76,
Alltså ett mekaniskt fel brukar gå på din KKL även om milen börjar bli så att det kan bli inaktuellt, anser inte att du är där ännu och det är annars upp till de att motbevisa, det eller deras eventuella garanti. Hör med säljaren. Ett elektroniskt fel däremot är klurigare och inte alls säkert man får igenom annat än på garantin. Du behöver alltså inte felsöka längre utan låta de åtgärda felet, visst är det bra om man vet men det behövs inte.

Att det är långt dit du köpt den spelar för dig ingen roll. Det är upp till säljaren att antingen låta den få till sin verkstad eller så får de lösa det på en verkstad lokalt hos dig, det är upp till de att välja helt. Det är deras huvudbry inte din. Maila de och ring de, be de även bekräfta att de mottagit mailen så du har allt skriftligt. Det är även din skyldighet att meddela återförsäljaren snarast förresten
Användarvisningsbild
av MartinS
Ljudet tyder på läckage. Det är inte ovanligt med en spricka i slangen mellan intercooler och insug, den grova luftslangen. Inspektera den noggrant.
Användarvisningsbild
av svergie2
Angående det vinande ljudet, prova stäng av AC och se om det försvinner. Mer regel än undantag att AC viner på dessa bilar kring 1500 rpm. Ingen fara verkar det som, kört runt så I många år.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]