Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hittade en trevlig bil till damen, en V70-99 2.0T. Tyvärr så har ETS-lampan börat lysa plus att jag hittade felkod P0236.
Nu undrar jag:
1. Förra ägaren har monterat ett "raceingluftfilter". Kan detta påverka så att ETS lampan börjar lysa?
2. Är det jättesvårt att byta lampor i stereon (tror den heter SC-804)
3. Noterade att motorn blivit bytt vild 16000mil till en motor som vid montering varit med som 1600mil. Hur långt kan man då säga att bilen gått?
4. Till min V40-97 använder jag Volvo FCR för att kontrollera felkoder och sånt smått men vad kan jag använda till denna '99-an. FCR funkar ju inte.

Tacksam för svar.//p
av *pettson*
mr-bear skrev:Hittade en trevlig bil till damen, en V70-99 2.0T. Tyvärr så har ETS-lampan börat lysa plus att jag hittade felkod P0236.
Nu undrar jag:
1. Förra ägaren har monterat ett "raceingluftfilter". Kan detta påverka så att ETS lampan börjar lysa?
2. Är det jättesvårt att byta lampor i stereon (tror den heter SC-804)
3. Noterade att motorn blivit bytt vild 16000mil till en motor som vid montering varit med som 1600mil. Hur långt kan man då säga att bilen gått?
4. Till min V40-97 använder jag Volvo FCR för att kontrollera felkoder och sånt smått men vad kan jag använda till denna '99-an. FCR funkar ju inte.

Tacksam för svar.//p
OCH naturligtvis när ni läser ur så gör ni ju det med universal europa koder.. Det är INTE samma som volvos egna..
Så om vi gör om den koden till en av volvos får vi enligt tabell..

P0236= ECM-170F= Atmosfärtryckgivare/laddtrycksgivare rimlighetskontrollFelaktig signal. Intermittent fel

Vad ger då det ?.. vi ska se... i ytterligare en tabell..

Villkor

Om laddtrycksgivarens registrerade tryck avviker ifrån atmosfärstryckgivarens registrerade tryck sätts felkod ECM-170F. Jämförelsen görs under uppstart av motorn ( vid ca 500 varv/min ) innan turboaggregatet har byggt upp ett laddtryck.

Felorsak

Felaktig signal
-kontaktresistans i anslutningarna
-defekt laddtrycksgivare
-defekt atmosfärtryckgivare

Felsymptom
-inget

Dumpventil?

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den h[…]

Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014